Welk voedsel bevat 0,0 gezonde voedingsstoffen en vitaminen?

Ik zat er vanavond bij het avondeten over na te denken.
Bijvoorbeeld in patat zit aardappel, en dat is weer vitamine C. (heb ik op internet gelezen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Geraffineerde suiker.
Dat bevat geen enkele voedingswaarde, uitsluitend lege calorieën, en geen enkele vitamine. Het is dan ook zo ongeveer het enige voedingsmiddel dat je 100 % buiten kunt, niet nodig hebt en niet aan hoeft te vullen.

Toegevoegd na 38 seconden:
De hoeveelheid vitamine C in een zak chips (nauwelijks 1 aardappel) is overigens volledig te verwaarlozen, en ketchup is géén groente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las laatst dat ketchup best gezond is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin, dat valt me toch tegen van iemand die normaal zinnige dingen weet te antwoorden.
Suiker (geraffineerd of niet) is een koolhydraat, één van de vijf essentiële voedingsstoffen van de mens.
Suiker is een belangrijke makkelijk op te nemen brandstof.
De nutriënten kunnen onderverdeeld worden in brandstoffen (koolhydraten en vetten) en bouwstoffen (eiwitten) alsmede vitamines, mineralen en sporenelementen.
Suiker in welke vorm dan ook is een prima brandstof voor onmiddellijk gebruik bij spierarbeid.
Het is wel mogelijk om je zonder suiker te voeden, onder invloed van het enzym amylase in je speeksel wordt zetmeel omgezet in suiker zodat je toch vanzelf aan de nodige suiker komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwah...als je alle suiker en zout het merendeel der ingredienten) wegdenkt, blijft er inderdaad genoeg gezond tomaten-extract over, maar verse, gepureerde en gedroogde tomaten scoren toch nog wel effe iets hoger op de ladder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koosknip : hier is dan ook niks onzinnigs aan.
Ik heb het namelijk niet over (gezonde, langzame) koolhydraten - die je inderdaad nodig hebt en waar je niet buiten kunt - maar de koolhydraten in geraffineerde suiker (niet voor niks noem ik het VOLLEDIGE product) heb je ECHT niet nodig, en al eet je het NOOIT meer, je zult er GEEN koolhydratentekort van krijgen.
Suiker (en dan bij voorkeur fruitsuikers) kunnen prima directe energieleveranciers vormen, maar dat maakt van suiker GEEN volwaardig, gezond voedingsmiddel. Het is bagger en het blijft bagger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al in mijn reactie aangeef is geraffineerde suiker geen onmisbaar voedingsmiddel, maar het is toch een product waar jouw lichaam wel degelijk energie aan kan onttrekken.
Er valt te discussiëren over of het nodig is om suiker te raffineren, maar bedenk dat sacharose (kristalsuiker) voor de helft uit fructose bestaat, de andere helft van het molecuul bestaat uit glucose.
Het is pertinent onwaar dat sacharose geen voedingswaarde heeft zoals de eerste zin van jouw antwoord luidt: het is een koolhydraat waar ons lichaam wat mee kan en doet.
Voor meer wetenschappelijke informatie verwijs ik je naar wikipedia, daar kun je beter onderbouwde informatie verwachten dan van sites als "suiker - het witte gif" die ik ook even al googelend tegen kwam.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sacharose
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over GEZONDE voedingsstoffen.
Als jullie willen denken dat geraffineerde suiker een GEZOND voedingsmiddel is, ga gerust je gang, maar dan ga ik niet proberen een serieuze discussie te voeren ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen,volgens mij heb jij gelijk hoor.
Ik heb voedseldeskundigen wel eens horen beweren dat geraffineerde suiker 'gif' voor het menselijk lichaam is en dat niemand dat eigenlijk zou moeten binnenkrijgen.
Ik heb er dus zelf geen verstand van hè,dat ik daar geen kritiek op krijg!
Maar we kunnen dus zonder,in een volwaardig voedingspatroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens voedingswaardetabel.nl bevat ook witte suiker een minieme hoeveelheid mineralen, namelijk 4 mg kalium, 2 mg magnesium, 0.1 mg ijzer, 0.02 mg zink en 0.01 mg koper.
Dit zijn gezonde stoffen die ons lichaam nodig heeft. Is suiker zeer ongezond? Ja, dat is duidelijk.
Maar bevat het 0.0 gezonde stoffen? Nee, en dat was de vraag.
Zijn die hoeveelheden verwaarloosbaar, zeker met de nadelen die er hangen aan witte suiker? Ja, maar dat was niet de vraag. Dus helaas een - voor dit antwoord. Maar het is een goede poging hoor, een voedingsmiddel dat ongezonder en minder nuttig is, vind je niet zo snel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die hoeveelheden zijn overigens per 100 gram, dat was ik vergeten erbij te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ketchup zit lycopeen, maar het voordeel daarvan weegt niet op tegen het nadeel van de suikers en de zouten erin - dan kun je beter zelf een tomatenprutje maken (de lycopeen komt vooral na verhitten vrij).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het enige antwoord, dus dit is vanzelf het beste antwoord.