Als er varkens- en runderhaas is, is er dan ook haashaas?

Als "haas" in varkenshaas een bepaald stuk vlees is, zou er dan ook haashaas moeten zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Jazeker! Het beste stukje vlees van de haas! Net als kippenhaas, kalfshaas en paashaas!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad.
Runderen, lammetjes, varkens en zelfs hazen, ze hebben allemaal een 'haas'. Het is een langdradige vezelspier die de rugwervel met het bekken verbindt.

Maar hoe ze aan de naam 'haas' voor dit specifieke stuk vlees komen is niet duidelijk. Daar zijn verschillende verhalen over. Zo lezen we her en der in de boeken dat haasje niets met een haas heeft te maken. Het woord zou uit het Duits komen en een verbastering van het woord ‘harst’ zijn, wat spier betekent... Vreemd verhaal, al was het maar omdat ze het woord ‘harst’ in Duitsland niet kennen. In een kookboek lazen we dat varkens’haas’ zo heet omdat de vorm van het vlees de vorm van een haas zou hebben. Kan; maar het derde verhaal is het meest overtuigend: het haasje is het enige vlees aan een varken dat van achteren naar voren gevliesd moet worden. Zoals je een haas van achter naar voren ontvelt.