Hachee is met ui en kruidnagel in bouillon gestoofd rundvlees dat met azijn zurig gemaakt is.
Bij Vlaams stoofvlees is het 't ingrediënt donker bier dat aan het rundvlees tijdens het stoven z'n specifieke smaak geeft.
Amadea
6 jaar geleden
Stoofvlees is een generieke term voor vlees dat lang moet stoven of sudderen om zacht te worden. Het kan voor allerlei gerechten gebruikt worden o.a. zoals voor hachee. Hachee is dus wel stoofvlees, maar niet alle stoofvlees is hachee.
Hachee is een typisch Nederlands gerecht dat volgens traditie altijd bestaat uit de basis van runder stoofvlees, uien en zuur zoals azijn of wijn.

Vlaams stoofvlees is dus ook suddervlees dat lang moet stoven alleen de ingrediënten zijn anders dan bij het recept dat bij hachee hoort. In het recept voor Vlaams stoofvlees zitten altijd in elk geval bockbier en meestal ook verkruimelde ontbijtkoek, verder ook uien, mosterd, azijn en kruiden als tijm en laurierblad. Op zich is het een geurige stoofschotel.
geworden.

Het verschil tussen hachee en stoofvlees zit hem ook in de plaats waar je het eet. Zo zal hachee in het zuiden van Brabant of Limburg, net als in Vlaanderen ook stoofvlees genoemd worden....je kunt daar dan ook een 'frietje zuur vlees of stoofvlees' bestellen en dan krijg je hachee bij de frites en heb je dus te maken met dialect/streektaal in deze gebieden.
amc