Welke (voedsel)producten veroorzaken pukkeltjes/puistjes op het voorhoofd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zijn al heel veel vragen over gesteld - met wel vaker helaas niet al te betrouwbare antwoorden, maar er zit ook veel nuttige info tussen
http://www.goeievraag.nl/zoek?q=puistjes&show_advanced_form=1&search_in_answers=1&show_archived_questions=1&orderby=ranking

Het beste antwoord

Puistjes en pukkeltjes worden niet veroorzaakt door bepaalde voeding. Het is een overproduktie aan talg die de uitgangen van de talgkliertjes in je huid verstopt. Dit is een voedingsbodem voor een huidinfectie met de Propioni-
bacterium acnes bacterie. Die zet een ontstekingsreactie in gang waarbij de puistjes ontstaan. waarschijnlijk heb je dan ook een vette huid of gemengde huid waarbij bepaalde gezichtsdelen vetter zijn. Het is mogeljk dat een bepaalde voedingsstof zoals chocolade of varkensvlees vanwege het vet een hogere produktie van talg veroorzaakt. Het is dus met name vet dat voor een onreine huid kan zorgen. Veel water drinken en brandnetelthee kan zorgen voor een vermindering, maar wees verstandig en ga eens langs bij je huisarts. Die heeft een scala aan mogelijkheden om jouw huidprobleem op te lossen. Wordt soms ook nog vergoed als het echt nodig is (ik weet dus niet hoe erg het is en wat voor zorgverzekering je hebt) maar het is de moeite waard om even na te vragen niet?
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ hoewel je jezelf een beetje tegenspreekt.
Eerst zeg je dat het niet door bepaalde voeding komt, maar daarna dat bepaalde voeding wel extra talg en dus puistjes veroorzaakt.
amc
12 jaar geleden
Klopt, je hebt helemaal gelijk. De voeding is dus niet de echte oorzaak, want dat is de bacterie. Bepaalde voeding kan de bacteriegroei stimuleren, zo had ik het eigenlijk moeten schrijven.

Andere antwoorden (9)

Chocola is nummer 1 ergste. Producten met veel suiker veroorzaken puisten alcohol veroorzaakt puisten ( bier niet ) voeding met veel vet is ook niet goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar er zit alcohol in bier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve bier bier is goed voor je puistjes vandaardat je biergisttabletten slikt tegen de puistjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.sante.nl/medisch-dossier/?titel=Acne
Maar eigen ervaring is veel belangrijker.
Bij mij meestal door pinda's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohnee hep net een zakje pinda"s op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigen ervaring altijd een +
Het hangt er allemaal vanaf hoe je lichaam reageert op voedsel.
De één 'vreet' chocolade zonder een spoortje puist. En de ander zit zo weer onder.
Niet alleen voedsel zorgt voor puisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kreeg ze altijd bij het eten van snickers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigen ervaring altijd een +
Normaal gesproken : geen. Puistjes zijn het gevolg van een hormonale onbalans in je lichaam (die vooral tijdens de puberteit heel normaal is) en alle voorschriften en verboden ten spijt, hebben voedingsmiddelen daar NIET concreet invloed op, ZELFS niet als mensen beweren dat het bij hen WEL helpt. Puistjes komen en gaan, vlammen op en nemen weer af, en er speelt zeker ook een psychische component een rol.

Je hoeft natuurlijk niet de hele dag chocola, kaas, varkensvlees, pinda's, patat, suiker, vet en andere 'verdachte' voedingsmiddelen te eten, dat is nooit goed, maar op je puistjes zal het in principe geen invloed hebben. Wel kun je met dergelijk voedsel je weerstand verminderen, waardoor je weer wat vatbaarder bent.

Je huid zo schoon mogelijk houden (make-up heeft WEL invloed, evenals het bedekken van je gezicht met bijvoorbeeld je haar/pony), gewoon sowieso gezond eten en de puberteit afwachten, zijn eigenlijk de enige dingen die je kunt doen. Heb je een ernstige(r) vorm van acne, ga er dan mee naar de huisarts, die heeft meer middelen tot zijn beschikking om ernstige acne aan te pakken (van hormonale middelen tot antibiotica). Maar eet gerust af en toe iets lekkers.

Puistjes op het voorhoofd zijn het ergst als je je haar er overheen laat hangen ; lucht en zonlicht doen wonderen, en je haar maakt je huid ook nog eens van buitenaf vet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wel enige invloed lijken te hebben zuivelproducten (melk, yoghurt, kaas) door het hoge hormoongehalte in deze stoffen en producten met een hoge glycemische index (witbrood, rijst, mais etc). Je kunt ze gerust eten, maar -zoals alles- met mate, en het verband staat nog niet 100 % vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande reactie is goed. Als je last van puistjes hebt, dan raad ik je de lijn van Sea-Line aan. Te koop bij de tuinen o.a. Succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of toch wel:
http://www.dokterrob.nl/acne005.html
http://www.skinandallergynews.com/index.php?id=372&cHash=071010&tx_ttnews[tt_news]=41863
ik maak me gezicht elke dag en nacht schoon en ik gebruik dag en nachtcreme en ik eet gezond en ik heb ook puistjes en onzuiverheden sommige mensen hebben gewoon een allergie voor voedingsproducten waar door se heel gauw onder de uitslag zitten ik heb het van kaneel en banaan varkensvlees en cacao sommige mensen krijgen het ook van melk producten en veel graffineerde suikers als het het alleen kwestie was van gezond eten en je huid goed verzorgen dan had bijna niemand last
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat voor iedereen verschilend is Kan vet zijn of n bepaalde vrucht denk aan aardbei kan ook n combinatie van dit zijn ga zo maar door
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voeding heeft vrijwel niets te maken met puistjes. Chocola veroorzaakt geen puistjes. Dat is een fabeltje.
Waar je wel mee op moet passen is dat je niet té veel vet eet. Daar kan je huis wat vetter van worden, maar het is sowieso niet gezond.

Dus eet gerust wat je wilt, maar zorg dat elke dag als je naar bed gaat je je gezicht reinigt met een of andere cleanser ofzo. Geen clearasil trouwens, dat is heel slecht dus koop dat alsjeblieft niet!

Wat een hele goede tip is: honing. Honing is heel goedkoop en heel effectief tegen puistjes. Doe gewoon honing uit 'n bakje/pakje dat je net hebt gekocht van de AH ofzo, op je gezicht door middel van een watje of zo'n padje. Let wel op dat het plakkerig is dus probeer het in stapjes aan te brengen en zorg dat de witte pluisjes niet teveel op je gezicht zitten, dat is irritant. Laat het 15 tot 20 min op je gezicht zitten, en dan kun je het heel makkelijk met water afspoelen. Zorg dat je voor je begint je gezciht hebt gereinigd (licht). En dit kun je ong 3x per week doen. Het is echt heel er goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals bovenstaande antwoorden al zeggen: Het ligt aan je huidtype en niet aan het soort voedsel!

Ik heb zelf vanaf mijn 14de tot mijn 18de erg last gehad van acne. HET BESTE ADVIES dat ik je kan geven is: ga naar de dermatoloog!

Als voorbeeld hoe gevoelig een huid is en hoe die kan veranderen. Ik had ernstig last van acne en kreeg hier speciale tabletten voor. In deze tabletten zat onder andere vitamine A, dit droogt je huid uit. Na deze kuur die je alleen in de winter kan krijgen omdat in de zomer je huid anders te droog word en te erg aangetast word. Was ik er redelijk vanaf en kon mijn huid slecht tegen middeltjes met veel alcohol (Clearasil). Nu ik ouder ben (24) gebruik ik nog dagelijks Clearasil (Omdat ze tegenwoordig weinig tot geen alcohol meer gebruiken in de middelen) om mijn huid schoon te maken. Kijk hierbij naar iets waarmee je de huid kan schoonmaken (een rustig middel) en iets waarmee je bepaalde probleem plekken mee kan uitdrogen (een wat aggresiever middel) .

Ik hoop dat je zo voldoende geholpen bent! Je weet me te vinden...