waarom heet een kipburger een kipburger en een hamburger een hamburger? moet een hamburger dan niet eigenlijk koeburger zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan eerder rundburger

Antwoorden (3)

Je logica is opzich niet eens zo heel raar, maar het is bijna goed.

Het origineel, de Hamburger, is niets anders als een platgeslagen bal gehakt en is als een soort delicatesse bekend worden in Hamburg, Duitsland. Vandaar dat het de naam van de stad draagt, net als de Frankfurter Worst die van Frankfurt draagt.

Later ontstond er een dergelijk stukje vlees, maar dan van kip. Als "herinnering" aan de hamburger werd het dus kipburger. :)

Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
De term hamburger moet je niet zien als ham-burger, maar Hamburg-er.
Het woord kwam oorspronkelijk uit het Duits, en betekende alleen maar dat het uit Hamburg (een Duitse stad) komt, omdat het gerecht daarvandaan kwam.
Het gerecht kwam via immigranten in Amerika terecht en werd daar erg populair. De Amerikanen hebben dit woord overgenomen, maar interpreteerden het verkeerd, zij dachten dat de eerste lettergreep sloeg op het vlees ham. Daardoor dachten zij dat het een samenvoeging was van ham en burger, en zijn burger toen als woord gaan zien, en dat later gaan toepassen op andere gerechten.

Een beetje zoals Xilion zegt dus, maar de term burger is niet als herinnering aan hamburger gebruikt, maar kwam puur door hun verkeerde interpretatie van het Duitse woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hamburger is genoemd naar de ontdekker Die kwam van hamburg Hij bracht in de vs op de markt Kipburger is naar de kip genoemd