Pijn in tandvlees en raar gevoel in buik na eten van appel, betekent dit allergisch?

Net een appel gegeten als test, ik heb als kind eens vreselijke buikpijn gekregen na het eten van een appel en sindsdien altijd gelegd op 'ik ben allergisch voor appels' nu dus enkel een brandend gevoel in tandvlees en een raar gevoel in buik. duidt dit op een allergie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet je hem met of zonder schil? Met schil verteert moeilijker en daar kun je ook last van krijgen, ook al omdat je dan misschien nog wat gif binnenkrijgt als je hem niet goed hebt gewassen.

Antwoorden (3)

Die kans is groot ja. Maar Ik kan je er geen 100 % ja of nee op geven, dat kan alleen een dokter na een officiele test.
Tot die tijd, niet te veel appels eten, of helemaal niet, om niet meer last te krijgen
anneliez
12 jaar geleden
Ja dat wijst op een allergie. Er is een aantal fruitsoorten dat er uit springt qua hoeveelheid mensen die er last van hebben.

Appel is inmiddels één van de beruchte fruitsoorten. Mensen die allergisch zijn voor appels hebben ook vaak last bij het eten van steenvruchten zoals perziken, abrikozen, nectarines. De appel kan een vrij heftige reactie geven, veel mensen krijgen zelfs blaren in de mond en rond de lippen.

Gelukkig is iemand die allergisch is voor fruit in de regel niet allergisch voor àlle soorten fruit, zodat er nog fruitsoorten overblijven die men wel kan eten. Het is altijd goed om bij de huisarts te melden dat je vermoedt dat je ergens allergisch voor bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou goed kunnen. Er kan ook een prikkelend gevoel ontstaan in de mond. Andere reacties zijn vaak snotteren en jeuk. Als je de appel schilt en vervolgens met de ongewassen handen een beetje krabt kan die plek rood worden en erg gaan jeuken. In feite doe je zo zelf een allergie test zoals de dokter het zou doen: met een krasje in je arm. Buikpijn komt er lang niet altijd bij kijken.

Mensen die allergisch zijn voor appel zijn of worden dat ook vaak voor andere vruchten, zoals hierboven al is genoemd. Kersen staan daar echter niet bij en die kunnen ook heftige reacties geven.

Interessant is dat deze vorm van allergie vaak verdwijnt als de appels (of ander fruit) even zijn verhit. Kennelijk gaat het om een allergene stof die erg snel afbreekt. Mensen die allergisch zijn voor appel zijn dat daardoor meestal niet voor appelmoes, appeltaart en zelfs stukjes verse appel in een (zure) salade geven vaak geen problemen. Overigens wordt vaak beweerd dat de allergene stoffen vooral in de schil zitten.

Er zijn ook appels die een veel mildere allergische respons geven, of waar mensen helemaal niet allergisch voor zijn (zie link).