Wat voor kaas uit de supermarkt (lidl?) kan op een kaasplankje?

Ik heb geen kaasboer in de buurt. Bij lidl hebben ze wel veel soorten kaas en kaasjes, maar ik weet niet welke daarvan geschikt is voor op een kaasplankje, of wat je daarbij moet doen. Van een andere supermarkt mag natuurlijk ook, maar dan geen huismerk van AH ofzo want die zit hier ook niet in de buurt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

De kaasjes worden niet in willekeurige volgorde gegeten (althans niet in de eerste ronde); je begint met de meest milde kaassoort en bouwt stapsgewijs op naar de pittigste. Ook is het verstandig kazen van verschillende melksoorten te serveren: één of twee geiten- of schapenkaasjes zijn een lekkere variatie op de wat makkelijker koeienkaas.

Een voorbeeldplankje:
- mild, romiger bergkaasje van koemelk
- roodschimmelkaasje (eveneens koemelk)
- pittig geitenkaasje
- pittige pecorino (tip: pecorino pecato, een italiaanse schapenkaas met pepertjes, niet té pikant, maar lekker scherp)

Zodoende heb je twee koemelkkaasjes, een geitenkaasje én een schapenkaas. Maar dit is natuurlijk een suggestie.
Maar slechts kaas is natuurlijk niet alles: de drank die je erbij serveert is van ongekende importantie: een wat sterkere rode wijn of rode port versterkt enerzijds de smaak van de individuele kazen, en neutraliseert anderszijds de specifieke smaak, zodat het volgende kaasje weer met een `schone lei` geproefd kan worden. De drank is dus van groot belang! Als je voor een rode wijn wilt kiezen, ga dan voor een ronde, ietwat kruidige maar niet al te sterke soort. Rode port is vrijwel altijd goed, mits je een niet te goedkope variant kiest.

Naast de drank is het verstandig (en fancy!) om een noten- en / of fruithapje erbij te serveren. Deze functioneert op dezelfde wijze als de drank: het is een goede aanvulling op de kaas, geeft de smaak nuance en neutraliseert eveneens. Je kunt kiezen voor een simpele, ambachtelijke appelstroop en kruidkoek, of kijk eens bij de kaaswinkel! Vorige week vond ik daar nog een heerlijke walnoten-vijgenkoek, die heerlijk combineerde met de kaasjes... Mjammie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

jonge kaas, oude kaas, schimmelkaas, brie en je kunt een honingmosterdsaus maken en zoete cili saus.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.dewijnhoek.nl/kazen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en volgens mij hoor je daarbij rode wijn te drinken
Emmentaler,leerdammer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de lidl kan je heel veel soorten op een kaasplankje doen, de kruidenkazen enzo. Een Duits kaasplankje

Alleen geen plakjes kaas, verder, kan je ook denken aan de brie, kruidenkaas,gewone kas, beetje sla erbij, lekker donker brood, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kazen die je lekker vindt, of graag eens zou proberen.
Zo doe ik het ook altijd.
Doe er noten bij en mosterd of een chutney, of vijgen, allemaal lekker/
Brie met honing is ook lekker, dus als je dat in de kast hebt staan kan het er ook bij
anneliez
12 jaar geleden
Een Frans kaasplankje is bij de Lidl verkrijgbaar tot 31/12 het bestaat uit de volgende kazen:
Crotin de chévre, Brie, Saint Nectaire, Saint Marcellin, en Bleu d' Auvergne.