wordt er tegenwoordig nog pepernoten (op de grond) gestrooid?

Ik kan me nog herinneren dat ik in mijn jeugd o.a. op school gestrooide pepernoten van de grond pakte en opat. Dat zou ik nu nooit meer doen ivm hygiene en ik denk vele anderen (in ieder geval volwassenen), gebeurd dit tegenwoordig nog steeds op scholen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn de vloeren nu viezer dan vroeger dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee de mensen zijn voorzichtiger met hygiene dat 20 30 jaar terug. Dat weet je toch wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die overdreven reacties ken ik wel, maar als je er 20 jaar terug niets van kreeg zal dat nu niet anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strooien hoort erbij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh, beetje viezigheid is goed voor de opbouw van de weerstand.

Antwoorden (5)

Ja natuurlijk gebeurt dit nog steeds! Wat ik me van de basisschool herinner is wel dat de bovenbouw de meeste pepernoten die op de grond zijn gevallen laten liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, het is vaak vies op de grond... Bij veel basisscholen leggen ze het op de tafels van de kinderen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfft de lol van zwarte piet en pepernoten is juist dat die dingen tegen je aangegooid worden en dat je ze van de grond moet rapen, voordat een ander het doet. Van dingen van de grond eten krijg je weerstand.
Een jaar of 10 geleden toen ik op de basisschool zat werden er nog pepernoten gestrooit, ook op de grond. Dit gebeurt, lijkt mij, nogsteeds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zwarte pieten worden nu getraind in het geven van de pepernoten in de handen van de kinderen. Dit om te voorkomen dat bij het strooien kinderen geraakt worden en om te voorkomen dat de kinderen tegen elkaar aan botsen wanneer ze achter de gestrooide pepernoten aan kruipen. Dit uit oogpunt van de veiligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig goed opgeleide Pieten die ook een cursus Hygiene en Veiligheid hebben gehad. Pieten die strooien komen vaak van een malafide bedrijf die niet in het bezit zijn van het sintkeurmerk.