Waardoor zijn er zoveel verschillende kleuren paprika?

Onrijp zijn ze allemaal groen van kleur. Daarna zijn er zoveel mogelijkheden; niet alleen rood, oranje en geel, maar ook wit, paars en meer, geloof ik. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Die zijn door kruisbestuiving geteeld. Ze zijn niet genetisch gemodificeerd, zoals wordt uitlegd op deze website:

"Oranje paprika’s zijn niet genetisch gemanipuleerd
Omtrent oranje paprika’s zijn verschillende mythes in de wereld. Zo zouden ze genetisch gemodificeerd zijn. Dit is niet gebaseerd op de werkelijkheid. Oranje paprika’s zijn net als andere paprika’s gekruist via de gebruikelijke weg. Hieraan is geen genetische manipulatie te pas gekomen. Behalve oranje paprika’s zijn er veel andere kleuren paprika’s, van paars tot mint-kleur tot bruin, paprika’s zijn er in veel verschillende kleuren. Al deze soorten zijn op natuurlijke manieren gekruist. Dit neemt niet weg dat het niet mogelijk is om paprika’s genetisch te modificeren, maar gemodificeerde paprika’s kom je niet zomaar tegen. Dat alle paprika’s met een ‘ongewone’ kleur genetisch gemanipuleerd zijn is een mythe."

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is dus een kwestie van een verschillende rassen kweken. De meest oranje gekleurde paprika's bestuiven met elkaar en daar weer de meest oranje paprika's uit selecteren.
Ze zijn dus als het ware gefokt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fokken is ook een vorm van genetische manipulatie, de genetische manipulatie waar het in de media meestal overgaat is alleen een manier om iets wat op den duur zou kunnen lukken via kruising sneller te bereiken in een lab
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dat eerder 'onnatuurlijke selectie' noemen. Het is in feite ook het aanpassen van de genetische informatie, maar men voegt niet DNA toe in het laboratorium dat nog niet in het DNA zat voor de ingreep. De genen waren al aanwezig maar komen nu tot duidelijker tot expressie.

Andere antwoorden (2)

Waarom dat zo is?

Omdat mensen dat willen.

Omdat het verkocht wordt.

Omdat het te maken is.

Omdat er geld meer verdiend wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mogelijk wat meer uitleg en minder kortaf, zou een prettiger antwoord zijn geweest.
dat zijn verschillende rassen zoals je ook bij bijvoorbeeld appels hebt ,zo is een golden delicious in een rijpheid nog geel terwijl een lobo of sterappel volledig rood word.