Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de beste manier om lekkere sushi rijst te maken?

Bij mij blijft `t plakkerig. Weet iemand de juiste ingredienten en bereidingswijze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook de bedoeling van sushi rijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ja dat begrijp ik maar bij mij wordt 't écht één grote witte rijstklomp.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij is de truc dat je de gekookte rijst na het koken snel moet afkoelen. Als dat te langzaam gaat, gaart de rijst door en krijg je een plakkerige brij.

Ik roer door de sushirijst na het koken 2 el mirin (rijstazijn) waarin ik een schepje suiker en zout heb opgelost. Dan koel ik de rijst onder regelmatig omscheppen in een bak ijswater (gewoon in de gootsteen een laag water en een ijsblokjesvorm erin leeg kieperen). Geeft altijd een prima resultaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet dat er een scheutje azijn doorgaat. De rest moet ik je schuldig blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sushirijst hoort plakkerig te zijn anders zou de rijst uit het zeewier vallen als je het gaat snijden! Hieronder hoe te maken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje suiker erbij en rijst azijn eroverheen. Dan een bakje water ernaast eerst je handen even in doen, dan de rijst pakken en op de nori doen. Door het water plakt de rijst bijna niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding