Je kunt natuurlijk wel zelf whisky maken, maar het is inderdaad vrij bewerkelijk, al kan het kopen van halffabrikaten je veel werk uit handen nemen.
Zeker als je nooit eerder gestookt hebt zou je beter eerst ervaring opdoen door b.v. een goedkoop wijntje tot cognac te stoken of een eenvoudige wodka van gegist suikerwater te stoken. Zo kan je ervaring opdoen met goedkope grondstoffen en processen die niet al te veel moeite en geld kosten.
Je moet het ook echt leuk vinden anders kun je beter naar de slijter gaan; daar staat tegenover dat als je het met liefde doet je borreltjes kan maken (au de vie's) die veel lekkerder zijn dan alles wat je bij de slijter kunt kopen.
Onthoud wel dat de kwaliteit van whisky toeneemt met de jaren op het vat; het verschil tussen de prijs van een whisky en een betere whisky wordt vaak alleen bepaald door het aantal jaren dat ze gelagerd zijn. Een enkele liter whisky kun je niet op een eiken fust lageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan het wel zelf maken, maar het is vrij lastig en je hebt speciale ketels e.d. nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet echt moeilijk met de juiste apparatuur, je moet alleen wel echt dure apparatuur in huis halen. Wellicht kun je het op hobbyschaal ook vinden (in plaats van productieschaal)

Je moet een alambiek of destilleerketel of glazen (lab) destilleer kolom hebben en dat zal dan waarschijnlijk het duurste zijn....

kijk eens bij www.brouwland.com voor die spullen! Moet je kijken bij likeuren/destilleren. (let niet op de waarschuwing dat het decoratief is, je kunt deze alambieken gewoon gebruiken maar ze mogen volgens mij niet voor likeur doeleinden verkocht worden volgens de wet)

Recepten voor whisky weet ik verder niet, daarover zal je vast en zeker boeken kunnen vinden op o.a. brouwland