Waarom is er zoveel water nodig voor het produceren van vlees?

Het schijnt dat vlees erg milieu-onvriendelijk is, omdat er véél water bij gebruikt wordt: het schijnt dat je met het water dat gebruikt wordt voor 1 kilo biefstuk, je 2 jaar lang elke dag kunt douchen! Weet iemand waarvoor dit nodig is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in 1 kilo biefstuk zit 750 gram water, dat heeft de arme koe nodig gehad om te kunnen leven.
Wij mensen bestaan ook uit 75% uit water dus drinken ook 2 liter per dag, kun je nagaan wat een koe zou moeten drinken voor jouw sappige biefstuk.....

Het beste antwoord

Als je het voorbeeld van de koe neemt. Allereerst het beest zelf. Dat eet gras. Gras heeft water nodig om te groeien, de koe moet water drinken om in leven te blijven. Alleen al Moet je eens bedenken hoeveel water een koe (incl. gras) dan verbruikt heeft voordat het uberhaupt naar de slachter kan.

Ik heb even gegoogled en over de redenen het volgende gevonden:

"Hoe kan het dat er zoveel water nodig is voor een kilo vlees? Dat begint al met het voer van het dier. “Al het veevoer wordt verbouwd met water,” weet onderzoeker Arjen Hoekstra. “In grote delen van de wereld is daarvoor irrigatie nodig, omdat er te weinig regen valt of in verkeerde periodes.” Ook de locatie van de dieren is doorslaggevend. Vee dat buiten graast, doet zich tegoed aan voedsel dat door regenwater groeit. Dieren in de bio-industrie krijgen vaak veevoer en dat komt van akkers die regelmatig bevloeid moeten worden. "

Via de link vind je bovenstaande tekst en nog meer wetenswaardigheden over de effecten van vleesconsumptie op de milieu en maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1.
Dit geeft ook meteen aan dat vlees niet alleen qua water een enorme verspilling is, maar ook qua landbouwgrond. Er is zoveel plantaardig voedsel (en daardoor water) nodig voor dat kleine stukje vlees, dat er veel meer mensen mee kunnen eten als je dat plantaardige voedsel direct zelf opeet in plaats van het te gaan 'omzetten' in vlees.

Andere antwoorden (1)

Over een koe gesproken: een niet-zwangere koe drinkt ongeveer 30 ltr water/dag - een volop melkgevende koe is dat al gauw zo'n 160 á 185 liter water op éne dag! Een hele melkbus van 40 liter slaat z'n melkgevend beest letterlijk in 1 teug naar binnen en gaat dan bulken om de volgende bus vol.
Zwaar uitgemiddeld gaat in Nederland een koe zo'n 6½ jaar mee - maar stiertjes gaan wat sneller naar de slacht dus die halen amper de 1½ jaar - veel meer dan 15 ltr/dag zal dat echt niet zijn.