Wordt braadworst "magerder" als je hem langer laat bakken?

Ik weet dat ze niet al te mager zijn, eigenlijk dodelijk als je aan de lijn wilt doen.

Maar de laag vet in mijn pan wordt nog steeds hoger terwijl ik ze bak.

Trek ik dan de goede conclusie dat ik toch wel veel vet eruit bak?

en als ik nog even wacht (en die jus niet opeet natuurlijk) dat ik mijn braadworst dan toch "magerder" heb gemaakt?

amigo
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of je eet gewoon alleen de helft van je braadworst..dat scheelt de helft aan vet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@absor of je eet geen braadworst.

Het beste antwoord

Dat klopt inderdaad. Wat eruit komt is voor het overgrote deel vet. Al het vet dat je niet opeet komt dus neer op hoeveel magerder je braadworst is geworden. Wel wordt ook het gewicht van je worst kleiner, zodat je worst van 200 gram daarna 150 kan zijn geworden (bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
juist, precies wat er ook gebeurde, ik hield ongeveer de helft over en een pan vol vet....

Andere antwoorden (3)

Het zou kunnen dat de braadworst 'uitgebakken' wordt als je 'm langer laat bakken, zoals bij spek ook gebeurt, maar volgens mij is het meer vocht dan vet, wat er in je pan komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is toch, zeker bij spek, voor het overgrote merendeel vet. Wanneer je het laat afkoelen, zul je zien dat het bijna uitsluitend vet is geweest, water zul je snel zien omdat dit niet mengt met het vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt :)
Maar in braadworst zit ook veel water. En dat loopt eruit als je de worst gaat bakken.
Uit alle vette vleessoorten smelt meer vet naarmate de verhitting langer duurt, dus ook uit braadworst. Kijk echter uit dat je niet overdrijft om geen gortdroog gehaktje in een velletje over te houden. Dan kun je beter een half sappig worstje nuttigen, dunkt me. Bedenk dat vet niet dik maakt, evenmin als eiwitten en koolhydraten maar het totaal aan energieleverende voedingsstoffen als je die meer binnenkrijgt dan nodig. Wist je overigens dat de grondstof voor cholesterol uit koolhydraten bestaat en niet uit vet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik deed dat ook altijd.

Twee dezelfde worsten in de pan.
Die van mijn man heel voorzichtig omdraaien, zodat het vel heel bleef.

Die van mij juist goed inprikken, zodat alle vet er goed uit kon lopen.

We hadden uiteindelijk twee heel verschillende worsten op ons bord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal een leuk plaatje hebben opgeleverd! Haha