Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat het myelinisatie proces precies inhoud?

Ik heb het nodig voor een verslag Ontwikkelingspsychologie ;)
Kan iemand dit goed verwoorden??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

De aanleg van myeline (soort merg) rond de axonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Myelinisatie is het proces waardoor witte stof wordt gevormd. Het wordt vaak gebruikt als een index van de rijping van de hersenen. Myelinisatie begint na de geboorte en is pas in de late adolescentie (omtrent 18 jaar) geheel voltooid.

Vlak na de geboorte zijn zenuwbanen hoofdzakelijk ongemyeliniseerd. Langzaam vindt het myelinisatie-proces plaats vanuit het hoofd naar beneden. Toenemende myelinisatie houdt in dat het kind tot steeds meer in staat is, bijvoorbeeld het hoofd rechtop houden of kruipen.

Naarmate de mogelijkheden van het kind door toenemende myelinisatie toenemen, zal het kind ook nieuwe ervaringen opdoen. De fasen in ontwikkeling ontvouwen zich door groei en myelinisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje raar om deze vraag bij de categorie eten en drinken te zetten, maargoed.
De myelineschede is een soort isoleerlaag die om de uitloper van een zenuwcel ligt. De myelineschede versneld de actiepotentiaal die door de zenuwcel loopt. Hierdoor kunnen signalen heel snel door je lichaam worden vervoert.
Bij lagere dieren (een slak bijvoorbeeld) ontbreken deze myelineschedes nog en worden de actiepotentialen dus niet versneld.
Zoals Siska aangaf vormt de myelineschede een belangrijk deel van de witte stof in de hersenen. Dit is logisch, aangezien de hersenen niets meer zijn dan een grote hoeveelheid zenuwcellen.
De myelineschede wordt gemaakt door cellen die rond de zenuwen liggen. Deze cellen heten oligodendrocyten. Het proces waarbij de myeline schede wordt gemaakt heet myelinisatie.
Wanneer de myelineschede wordt beschadigd/afgebroken (zoals bij de ziekte MS) heet dit demyelinisatie.
Wanneer er nog oligodendrocyten aanwezig zijn, kunnen deze de myelineschede weer herstellen, dit heet remylinisatie.
Wanneer de oligodendrocyten ook kapot zijn gemaakt kunnen deze nog opnieuw worden aangemaakt door specialisatie van stamcellen.
Wanneer ook deze stamcellen er niet meer zijn is het einde verhaal en heb je een blijvende schade aan je zenuwcel.