Ja hoor deze zijn gezond, hier een recept

Ingrediënten

- tomaten
- fijn zeezout
- extra vierge olijfolie
- salie

Voorbereiding

Oven voorverwarmen op 120°C.

Bereidingswijze

Halveer de tomaten en schep de zaadjes en het vocht er voorzichtig uit.
Beleg een bakplaat met aluminiumfolie. Leg de tomaten erop met de bolle kant naar onderen. Bestrooi de tomaten licht met zeezout.
Zet de bakplaat in de oven. Schenk na 1 uur het vocht er voorzichtig uit. Plaats de steel van een pollepel tussen de ovendeur zodat deze net open staat.`
Laat de tomaten nog een halfuur tot een uur drogen ( of langer, afhankelijk van het vochtgehalte ).
Als ze aan de rand gerimpeld zijn, al het vocht is ingedroogd, maar ze nog iets zacht aanvoelen zijn ze goed.
Let tijdens het drogen goed op: elke oven heeft andere eigenschappen en daardoor verschilt de droogtijd.
Laat de tomaten afkoelen en doe ze over in bakken of glazen potten die goed afgesloten kunnen worden. Giet er zoveel olie op dat ze net onder staan.
Voeg aan elke po of bak 4-5 mooie saliebladeren toe.
Laat de tomaten op een koele plek een week op smaak komen.
Daarna zijn ze in de koelkast nog 3-4 weken houdbaar.

Serveertips

- Lekker met een stuk geroosters brood, door een salade of op een broodje.

- Gedroogde tomaten kun je ook in allerlei gerechten gebruiken, zoals b.v. in de pastasaus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedroogde tomaten zijn heel gezond.

Om te starten hebben we natuurlijk de juiste tomaten nodig. Kies daarom voor de wat kleinere en vlezige tomaten. Maar het lukt ook met andere soorten tomaten.
Probeer tomaten te gebruiken die ongeveer dezelfde grootte hebben zodat ze ongeveer op hetzelfde ogenblik klaar zijn. Het uiteindelijke resultaat moet droog zijn, maar niet te knapperig of verbrand. Binnenin mag zo goed of geen vocht meer zitten om bacteriegroei te vermijden. Wanneer je de zongedroogde tomaten met olie en (verse) kruiden heeft gemaakt, dan moeten deze in de koelkast bewaard worden.

Bereiding
Er zijn twee manieren om de tomaten te bereiden. Hou je van iets knapperige tomaatjes, gebruik dan de ovenroosters. Hou je liever van iets zachtere zongedroogde tomaten, dan kan je die op de bakplaat gaan drogen.
Was de tomaten eerst goed af en droog ze af.
Snij de tomaten daarna door.

Kerstomaatjes worden in twee helften gesneden
Roma tomaten (of ook wel pruimtomaten genoemd) worden in 2 of 3 delen gesneden worden – afhankelijk van de grootte
Gebruik je andere tomaten, snij deze dan in meerdere stukken volgens de grootte van de tomaat. Indien gewenst kunnen de meeste pitjes van de tomaat ook weggehaald worden alvorens te drogen.
Schik de tomaten op de bakplaat (of rooster) zodat de tomaten niet tegen elkaar liggen. Op die manier kunnen het best drogen. Strijk ze nog even in met een klein laagje olijfolie.
Verwarm de oven tot 90 graden.
Daarna kunnen de tomaten in de oven voor ongeveer 6 uur. Controleer ze regelmatig even en wanneer je vermoed dat ze klaar zijn haal ze dan uit de oven en laat ze rustig op kamertemperatuur afkoelen.
Neem een pot van de gewenste grootte en strooi er wat peper en zout in. Indien gewenst kunnen ook gepelde knoflookteentjes, oregano of tijm toegevoegd worden. Leg de tomaatjes er voorzichtig in en vul de pot met olijfolie totdat ze volledig ondergedompeld zitten.
Zolang ze onder de olijfolie zitten kunnen ze tot 6 maanden bewaard worden in de koelkast.

Toegevoegd na 52 seconden:
http://www.tuinadvies.nl/zongedroogde_tomaten.htm