Kun je zelf thee maken van je eigen planten? en hoe dan?

Ik snap de manier van water koken en theezakje erin, maar hoe maak je nou eigelijk zelf de thee, die gedroogde dingetjes van planten, gebruik je de blaadjes of de bloemen, en hoe droog je dat en zorg je ervoor dat je het kunt gebruiken voor je hete water om thee te maken.

iemand een idee, of duidelijke uitleg hoe je dat zou moeten doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.8K

Het beste antwoord

In de tijd van verzamelaars en jagers (heel lang geleden) maakten ze ook al een soort thee. Dat is andere thee dan dat er in China en Japan gedronken werd, daar wordt voornamelijk zwarte thee gedronken.
Thee uit eigen tuin is erg leuk om te maken. Je kunt verschillende melanges maken, maar ook van één plant thee maken. De meest gebruikte plant is citroenmelisse. Elke muntsoort is geschikt, je kunt denken pepermunt, groene munt en elke muntsoort die verkrijgbaar is. Je kunt ook de blaadjes van aardbeien gebruiken. Ook van kruiden kun je thee maken, denk aan rozemarijn, tijm, lavendel, goudsbloem, kamille, enzovoort. Ook het blad van frambozen en brandnetels kun je gebruiken. Ook een erg leuk idee is om zoethouttakjes te kopen bij de natuurwinkel en deze in glazen te zetten waar je kokend water op giet (zoethoutthee)

Het thee zetten kun je doen met gedroogde kruiden, maar gemakkelijker is om vers blad te gebruiken. Je plukt dan wat blaadjes van de plant, spoelt ze af onder stromend water. Dan doe je ze in een (glazen) theepot en schenkt er kokend water op. Verhoute planten laat je 5-10 minuten trekken, als je alleen blad gebruikt is 3-5 minuten genoeg.
Bladkruiden kun je gemakkelijk in een ijsblokje invriezen, als je er kokend water op giet heb je ook in de winter een kruidenthee.
Voor drogen zijn de verhoutte kruiden het geschiktst. Je plukt (met een schaar of een scherp mes) een bosje kruid bind er een draad om en hangt dit onderste boven op. Het droogt vanzelf. Na het droog proces kun je het in een luchtdichte pot bewaren. Als je thee maakt van gedroogde kruiden, moet je de thee eerst filteren voordat je deze gaat drinken. Het bezinksel is niet echt mooi om te zien.
Zwarte thee is lastig om te maken, die kun je gemakkelijker kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

soms de blaadjes , soms de bloemen
Je moet meestal eerst de kruiden of bloemen drogen
Drogen kan door ze op papier te leggen of, op te hangen. Soms lukt het in de magnetron ook.
Het is een kwestie van experimenteren
11 jaar geleden
zelf maak ik veel muntthee. op de markt en in veel winkeltjes koop je een bosje munt en dát is niet gedroogd, dus....

water koken, theekop/beker, water erin, thee-ei (is handig niet noodzakelijk) vullen met blaadjes munt en vervolgens in het hete water laten zakken en dan de tijd geven zoals vroeger de theepot altijd moest trekken, dat hebben we verleerd met de theezakjes !

als je geen thee-ei hebt, laat je een plukje muntblaadjes in het water vallen en ook nu laten trekken, daarna met bijvoorbeeld een vork alle blaadjes er uit vissen : klaar, maar met honing erbij is het nog lekkerder !

drink ze !

Toegevoegd na 3 minuten:
antwoord : thee maken zoals hiervoor beschreven, als je eigen planten wilt gebruiken, zoek eerst uit wat voor plant het is, misschien schadelijk of gevaarlijk, je weet nooit !