waar is honing allemaal goed voor?

heb net een flesje honing gekocht, voor mijn zere keel. maar ben eigenlijk wel benieuwd of het voor meer dingen goed/gezond is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (4)

volgens wiki:

"Honing staat bekend als natuurlijk antibioticum. Dit komt onder andere door de hoge concentratie aan suiker en het voorkomen van waterstofperoxide, dat door een suikerafbrekend enzym in de honing wordt aangemaakt. Verder bevat honing ook een antibacteriële proteïne, die ook een functie in het afweersysteem van bijen vervult.
Honing wordt in het menselijk lichaam te snel afgebroken om daar als antibioticum te kunnen werken. Op de huid zou hij echter wel soelaas kunnen brengen.[1] Er wordt tegenwoordig om die reden dan ook klinisch onderzoek gedaan naar het gebruik van honing ter bevordering van de wondgenezing."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Honing#Antibioticum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HONING: HET LAATSTE GEHEIM VAN DE NATUUR?

De etherische olie en andere stoffen in honing hebben een stimulerende werking op het zenuwstelsel en de bloedsomloop. Daarom wordt honing in de volksmond ook wel eens balsem voor de zenuwen genoemd. Tegelijkertijd is het een echte hartversterker. Men weet dat honing een heel bijzonder effect op de bloedstuwingsactiviteiten van het hart heeft.

De in honing aanwezige stoffen zoals ijzer, mangaan en kobalt bevorderen de aanmaak van bloed. Daarnaast heeft honing de specifieke voedings- en geneeskrachtige eigenschappen van de planten waaruit de nectar afkomstig is.

Honing is meer dan alleen een voedingsmiddel en geneesmiddel, ook al wordt het in laatste functie al sinds de oudheid zeer hoog gewaardeerd. Honing heeft zelf een eigen toepassing in de geneeskunde met de apitherapie. Deze tak van de natuurgeneeskunde houdt zich uitsluitend bezig met de geneeskrachtige werking van bijenproducten.

HONING: TOEPASSINGEN

- Het doden van bacteriën
- Het kalmeren van de zenuwen
- Ter bevordering van een goede nachtrust
- Behandeling van uiterlijke wonden en bij brandwonden
- Ontsteking in de maag en darmen
- Aandoeningen van de bronchiën
- Diarree
Daarnaast is honing geschikt voor toevoeging aan badwater, voor wassen en voor inwrijven en gebruik in kompressen.

Gezond zoet
- Rijk aan de vitamines B en C
- Mineralen calium (kalk), fosfor, kalium, magnesium, natrium en ijzer
- Bevat sporen van koper, mangaan en jodium
- Bron van gemakkelijk ongeraffineerde en verteerbare suikers. De suiker in honing geeft energie en heeft een kalmerende uitwerking.

Begin de dag met een gezonde opkikker
Kom je ’s morgens maar moeilijk op gang, drink dan voor het ontbijt deze oppepper: meng door een glas lauw water een dessertlepel honing met het sap van een halve citroen. Met kleine slokjes drinken. Een simpel maar oergezond gezondheidsdrankje dat je lichaam reinigt, de stoelgang bevordert en heilzaam werkt op een onzuivere huid.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een natuurlijke energiebron
Sportlui weten het maar al te goed: suiker kan een plotse energiestoot geven. De suikers in honing zijn vooral glucose en fructose. Recent onderzoek bewijst dat het precies die natuurlijke suikers zijn, die helpen vermoeidheid tegen te gaan en prestaties te verhogen.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.hetimkershuis.be/shop/index.php?action=extra&extra=A_honingweetjes&lang=NL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als gezichtsmasker bij gevoelige huid of acné;

Op je gezicht smeren, even in laten trekken en er met een washandje weer wfhalen. Kan dagelijks maar ook één keer per week. Zorgt ook voor hydratatie en je krijgt een heel zachte huid. Met wat suikerkorrels erbij heb je een fantastische scrub die dode huidcellen verwijdert.

Als lippenbalsem.

Voor je haren;

Meng wat honing door je conditioner en laat even inwerken voor je het uitspoelt. Ben je blond en laat je het langer inwerken zal je zien dat je haar ook iets lichter is geworden. Verwarm je hem echter dan zal het blekende effect verdwijnen. In elk geval zorgt het samen met conditioner voor hydratatie, waardoor je haar zachter wordt en veerkrachtiger.
Door je haar te spoelen met warm water waarin een beetje honing in opgelost is, gaat je haar glanzen en krijgt het nog meer veerkracht.

Maak een pasta van honing en kaneel en doe het eens op brood. Schijnt zeer werkzaam te zijn tegen cholesterol in de arteriën. Een kennis van mij die werkt in een verzorgingstehuis aldaar, zei dat de patiënten daar dit regelmatig krijgen als ontbijt en dit de arteries en aderen her-vitaliseert. Het helpt tegen ademnood en versterkt de hartslag.

's Morgens en 's avonds een kop heet water met 2 lepels honing en een theelepeltje kaneel schijnt ook goed te werken bij chronische artritis.

Verkoudheid;
Dagelijks 1 lepel lauwwarme honing met ¼ lepel kaneelpoeder innemen. helpt tegen de hoest en maakt de sinussen schoon.

Honing met kaneel helpt ook tegen maagpijn

Honing met kaneelpoeder versterkt ook het immuunsysteem en beschermt zo ook tegen bacteriën en virale aanvallen doordat ze de witte bloedlichaampjes versterken.

Het maag/darmkanaal reageert heel gunstig op honing, zo helpt het niet alleen tegen diarree maar men is ook beter bestand tegen infecties.

Hooikoortsmiddel;
Een koffielepel oplossen in kruidenthee. Heb je er last van, in de winter al beginnen ermee. Honing bevat kleine hoeveelheden pollen en stuifmeel, daardoor herkent het lichaam deze stoffen en reageert niet langer allergisch hierop.
amc
12 jaar geleden
Wat zit er in honing waardoor die een genezende werking heeft? Het antwoord heeft te maken met de werkbij die nectar van bloemen verzamelt. Het speeksel van de bij bevat glucoseoxidase, een belangrijk enzym dat de glucose in de nectar afbreekt. Een nevenproduct van dit afbraakproces is waterstofperoxide, dat van oudsher gebruikt wordt om wonden schoon te maken en te desinfecteren. Normaal is de uitwerking van waterstofperoxide wanneer die op een wond wordt aangebracht van korte duur; maar met honing is de uitwerking anders. De honing wordt, als die op een wond is aangebracht, enigszins verdund door het lichaamsvocht, en daardoor neemt de natuurlijke zuurgraad van de honing af. Het enzym komt in deze minder zure omgeving in actie. De afbraak van de suiker in honing vindt langzaam en constant plaats. Bij dit proces komt langzaam waterstofperoxide vrij, in hoeveelheden die net groot genoeg zijn om bacteriën ter plaatse te doden zonder een nadelige uitwerking te hebben op het omliggende gezonde weefsel.

Honing stimuleert de groei en vorming van nieuwe haarvaten en zet de cellen die nieuwe huid vormen tot groeien aan. Bovendien hebben anti-oxidanten in de honing een ontstekingsremmende werking die helpt de zwelling te verminderen, de circulatie te bevorderen en te voorkomen dat er vocht uit de wond loopt.

Honing is een uitstekend ontsmettingsmiddel en antibioticum. Honing remt de groei van ziekteverwekkers, zoals salmonella, escherichia coli en choleravirussen, zo bevestigen Zuid-Afrikaanse wetenschappers. Voor de ontwikkelingslanden zou het massale gebruik van honing een efficiënt en goedkoop middel zijn tegen de dodelijke diarree die er zo vaak optreedt. Zo werd vastgesteld dat na het eten van honing er nog een vrij lange werking plaatsvond. Niet alleen de diarree houdt op, maar men is beter bestand tegen infecties. Honing heeft een gunstige invloed op een verstoord intestinaal bacterieel evenwicht; dit betekend dat het maag-darmkanaal bijzonder gunstig reageert op honing.