Een zak gedroogde bruine bonen met tht 2013. Toen ik de zak openmaakte, zat er op vrij veel bonen schimmel. Kan ik de rest van de bonen nog eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Zou ik niet doen.
De THT-datum geldt natuurlijk alleen maar voor een ongeopende verpakking die goed gesloten is geweest. Als er schimmel in zit, is de boel OF te nat opgeslagen, OF er is al iets verkeerds meegepakt (wat nu eenmaal incidenteel kan gebeuren). Het blijft een natuurproduct dat verder buiten het drogen geen enkele bewerking heeft ondergaan, en daar kan altijd een spoortje of een beetje van het een of ander in meekomen. Gedroogde waar moet je dan ook altijd goed controleren, zelfs als de THT-datum nog niet verstreken is.

Schimmel zie je vaak pas als er 'onderhuids' al een hele boel gebeurd is, en hoewel lang niet elke schimmel dodelijk, ziekmakend of zelfs maar slecht voor je is, tasten ze wel altijd de smaak aan. Ik zou de gok niet wagen, zeker niet als je niet weet om welke schimmel het gaat. Zo duur is een zakje bruine bonen nu ook weer niet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allebei voor het antwoord. Een zak bonen is inderdaad niet duur.
Maar.
Het gaat om het principe, dus misschien stuur ik toch een email naar de fabrikant, vooral omdat de hele zak weg moet.

Andere antwoorden (1)

Niet doen, de schimmel zit veel meer verspreid dan je kan zien, de schimmeldraden en sporen kunnen over de hele zak zitten.
Ritsuka