Kun je te snel aankomen?

Door omstandigheden ben ik de afgelopen tijd veel afgevallen tot op een punt dat ik 43 kilo woog, terwijl ik 1.73m lang ben. Sinds het weer beter gaat ben ik begonnen met veel eten om weer een gezond gewicht te bereiken. Nu ben ik in 4 weken tijd al 4 kilo aangekomen en weeg ik weer 47 kilo. Nou weet ik natuurlijk dat ik er nog niet ben en ik wil ook doorzetten, maar ik was eerlijk gezegd wel een beetje verbaasd van hoe snel ik ben bijgekomen, aangezien de richtlijn normaal gesproken zo een 2 kilo per maand is. Ik kom dus een stuk sneller aan dan normaal is en vroeg me af of dit niet schadelijk kan zijn? Kun je dus ook te snel aankomen en moet ik toch ietsje minder gaan eten of kan ik zonder gezondheidsproblemen op dit tempo ongeveer door blijven gaan, want ik wil wel zo snel mogelijk tenminste weer de 55 kilo halen, maar wil nou niet dat ik hierbij mogelijk mijn lichaam schaadt. Overigens ben ik een maand geleden ook begonnen met 3x per week krachttraining, dus het zal niet alleen vetmassa zijn die ik ben aangekomen denk ik.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat eet je dan? Wel grotendeels gezond?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste paar kilo gaat snel,
extra darminhoud en vocht kan al een paar kilo zijn. (o.a. daarom gaan de 1e paar kilo bij afvallen ook makkelijk)

Antwoorden (3)

Als je te snel aankomt, kun je last krijgen van striae, wat ook vaak bij zwangerschap voorkomt.
Dan kan je huid het niet bijbenen.
1 kilo per week valt op zich wel mee, als jij je verder goed voelt moet dit wel lukken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor gezond aankomen kun je het beste kijken wat je nodig hebt op een dag (je TDEE): http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Je kijkt wat je nodig hebt op een dag om op gewicht te blijven, en hier ga je 200-500 kcal boven zitten. Dan kun je gezond en geleidelijk aankomen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
MagereHein is eerst afgevallen, dus met die striae zal het wel meevallen.
Zowel aankomen als afvallen dient verantwoord te gebeuren , tenminste als je lichaam je lief is.
Het lichaam kent namelijk vele balansen en geschiedt aankomen niet op een verantwoorde wijze, d.w.z. reking houdende met al deze balansen, dan is het niet denkbeeldig dat het lichaam beschadigd wordt.
Alleen met meer eten ben je er dus niet, het maakt ook uit wat, wanneer, hoe klaargemaakt, bewaard, geproduceerd, enz.
Daarnaast moet er rekening worden gehouden met de vochtbalans, mineralenbalans, zoutbalans, hormoonbalans en de verhouding tussen koolhydraten-eiwitten-vetten.
Deskundige hulp is dus niet een aanrader maar een must, denk dan in de richting van leefstijloptimalisatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je eerst die kg bent kwijtgeraakt, zal je huid meerekken, verder heeft het ook geen enkel nadeel.

het is natuurlijk wel slecht als iemand van 1,80, en 80kg, dit traject doormaakt. maar in jouw geval maakt het niets uit. blijf er ook die krachttraining bijdoen, want het is zonde om er een berg vet bij te eten. nu bouw je aan een fit lichaam. top bezig dus.

keep it up!