Zijn alle vissen eetbaar voor mensen?

Of zijn er bijvoorbeeld giftige vissen die je niet kunt eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

Er zijn zeker giftige vissen. Bijvoorbeeld de blowfish, een kogelvis die zich bij gevaar opblaast. De vis wordt wel in Japan gegeten, zonder giftige organen via een speciale bereidingswijze. Gaat dat mis dan overleef je dat niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Andere giftige vissen;
Schorpioenvis
Kikvorsvis
Pieterman ( stekel)
Kogelvissen zoals egelvis, Arothron en Takifugu die ik hierboven vermeldt
Pijlstaartrog, daar is die Steve Irwin aan overleden
Paling (bloed) is giftig voor andere vissen, kongoaal ook voor ons

Toegevoegd na 13 uur:
NB. Voor de meeste giftige vissen geldt natuurlijk dat ze wel gegeten kunnen worden na bereiding en niet eten van giftige organen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Steve Irwin is niet overleden aan het eten van pijlstaartrog. Het vlees van de pijlstaartrog kun je gewoon eten. De stekels zijn natuurlijk wel giftig, maar die eet je dan ook niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, inderdaad. Ik gaf ook meer antwoord op de vraag welke vissen giftig zijn. Op zich is eigenlijk ook nooit de hele vis giftig natuurlijk. Ik gaf alleen de vergelijking omdat de pijlstaartrog best gevaarlijk is.

Andere antwoorden (5)

niet alle vissen zijn eetbaar , zoals kogelvissen , pijlstaartroggen die zijn giftig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kogelvis! Als je em verkeerd bakt ben je meteen dood. Want in Japan word het heel veel gegeten maar als je kogelvis verkeerd bakt ben je meteen dood. Ze hebben heel veel gif in hun lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Dat heeft niets te maken met het bakken, maar met het fileren van de vis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat bedoel ik , je moet die gele prut ( gif ) niet mee fileren als je het wil bakken.
Ja er zijn zeker giftige vissen die je niet kunt eten. Sommige zijn gewoon niet lekker voor een mens om te eten, maar enkele ook zeer gevaarlijk. Dit zijn er niet al te veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noorse lipvissen kan je niet eten, die zijn niet te verteren.
De koraalduivel is giftig.
Kogelvissen zijn giftig, en daarvan is de tijgerkogelvis de meest giftige.
Ook de pieterman is behoorlijk giftig.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, koraalduivel s niet fijn als je aan het duiken bent.
nee niet alle vissen zijn eetbaar. meestal hebben de eetbare vissen schubben en de gitige vissen stekels of doornen. of sommige niet-eetbare vissen bedekken zich zodat hij minder opvalt. je hebt trouwens ook eetbare vissen die heten kogelvis of fungu. die kan je eten in japan maar als die niet goed bereid worden kan je er dood aan gaan.