Hoelang kun je medjool dadels bewaren?

Hoelang blijven ze goed, en hoe zien ze eruit als ze niet meer goed zijn??..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
44.2K

Het beste antwoord

Medjool dadels die je nu koopt zijn van de nieuwe oogst. Nieuwe oogst dadels zijn te herkennen aan de mooie glans en voelen nog lekker zacht aan, zie afbeelding. Naarmate ze ouder worden wordt de schil doffer, worden ze wat taaier en kunnen ze versuikeren. Versuikeren is te herkennen aan witte uitslag, wat een beetje lijkt op schimmel maar dat is de natuurlijke suiker, ze zijn dan nog wel eetbaar. Als ze nog ouder zijn dan gaan ze gisten door het hoge suikergehalte en ruiken ze naar alcohol, ze zijn dan niet echt lekker meer. De houdbaarheid van Medjool dadels is ongeveer een jaar. Wil je ze lang bewaren dan koel en op een donkere plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, hier heb ik wat aan!!

Andere antwoorden (2)

Verse dadels een dag of 10 en semi of semi gedroogde dadels zijn maandenlang houdbaar.

Verse dadels Deze moeten dik en vochtig zijn, met een gladde schil en een enigzins knapperige structuur. Ze worden los en in doosjes verkocht. dadels zijn rijp wanneer ze glanzend bruin zijn. Onrijpe dadels zijn eerder goudkleurig; u kunt ze in dit stadium weliswaar eten, maar het vruchtvlees is harder en minder honingachtig dan dat van rijpe dadels. Om ze te laten rijpen moet u de dadels op kamertemperatuur bewaren. Verse dadels kunt u heel invriezen, mits ze niet eerder zijn ingevroren (wat bijna altijd het geval is).

Verse dadels bevatten tussen de 65 en 70 % water en zijn even kwetsbaar als aardbeien. Je kunt ze maar enkele dagen bewaren. Eenmaal ontdooid kun je ze nog een dag of tien in de koelkast bewaren. Je moet ze dan wel hermetisch verpakken, omdat ze zeer snel andere geuren opnemen.

Semi-gedroogde dadels Deze worden in groepjes aan de steel verkocht. ze hebben een rimpelige schil en zijn vrij taai.

Gedroogde dadels Deze geliefde kerstlekkernij, kleverig en zoet, wordt vaak verkocht in een langwerpig doosje met een afbeelding van palmbomen en kamelen erop. Sinds de komst van verse dadels is hun populariteit afgenomen. Gedroogde dadels worden ook in geperste blokken voor kookdoeleinden verkocht. Sommige oosterse supermarkten hebben kleine, rimpelige rode dadels en zwarte dadels met een rokerige smaak (chinese dadels) in voorraad, maar die zijn alleen geschikt voor bij het koken. Semi-gedroogde en gedroogde dadels zijn maandenlang houdbaar, maar bewaar ze niet in de buurt van sterk ruikende etenswaren zoals uien, want die geur absorberen ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Medjool dadels zijn grote verse dadels. Ze hebben een hoog natuurlijk suiker-en caloriegehalte en zijn zeer vezelrijk. Het verschil tussen deze grote verse dadels en de kleinere, goedkopere (meestal) deglet nour dadels is dat die kleine dadels altijd flink gekonfijt oftewel gesuikerd zijn.
Verse dadels kan je invriezen, mits ze niet eerder zijn ingevroren (wat bijna altijd wel het geval is). Verse dadels bevatten tussen de 65 en 70% water en zijn even kwetsbaar als aardbeien. Je kunt ze maar enkele dagen bewaren, daarna zullen ze gaan rotten. Als je er een opensnijdt zal er zwart poeder in blijken te zitten.
Vriesverse dadels zijn dadels die direct na de oogst worden gewassen en ingevroren en vervolgens geëxporteerd worden. Kort voor de verkoop worden de dadels ontdooid. Daarna kunnen ze een dag of tien bewaard worden in de koelkast. Hermetisch verpakt, omdat ze anders zeer snel andere geuren opnemen. Vriesverse dadels hebben een honingsmaak.
Amadea