Wat is het verschil tussen de koolhydraten in groente en die in brood, pasta, aardappels en rijst?

Weet jij het antwoord?

/2500

De koolhydraten in pasta en brood zijn vaak geraffineerd, en zogenaamde 'snelle koolhydraten' ; dat betekent dat ze je bloedsuiker snel doen stijgen, maar daarna ook snel weer dalen (als je geen diabetes hebt), waardoor je snel weer honger krijgt. De langzame koolhydraten in aardappels, volkorenproducten en sommige groenten worden gelijkmatiger opgenomen in je bloed, waardoor je suikerspiegel minder snel stijgt en daalt / schommelt. Ook verzadigen ze in maag en darmen langer. Rijst en mais zijn een beetje een geval apart, want ook in de pure vorm hebben ze een hoge 'glycemische index' en zijn dus voor iemand die daar al problemen mee heeft (de al genoemde suikerpatienten) niet meteen eerste keus, waarbij zilvervliesrijst wel weer gezondheidsvoordelen heeft boven geslepen rijst. Hoe het scheidkundig precies in elkaar zit is een beetje lastig en voert vermoedelijk te ver, maar het gaat er om dat de ene keten koolhydraten sneller omgezet kan worden in suiker (glucose) dan de ander. Als vuistregel kun je aanhouden : hoe langzamer de koolhydraten, hoe gezonder. Niet alleen voor diabetici trouwens ; het eten van teveel snelle koolhydraten kan er zelfs een mede-veroorzaker danwel versneller van zijn (al is het niet de enige reden, en niet altijd gezegd dat snoepers suiker krijgen).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100