Hoeveel boter heb ik in dit geval ongeveer nodig?

Ik kocht twee kippenbouten.

Op de verpakking staat: De kippenbouten aanbraden in een pan, daarna afblussen met een kopje water en vervolgens nog drie kwartier laten nagaren met de deksel half op de pan. (Moet ik ze tijdens het nagaren nog een keer draaien in de pan?)

Ik neem aan dat men het over een braadpan heeft?

Maar hoeveel boter zal ik ongeveer moeten gebruiken?
Heb een pakje roomboter in huis. Is dat voldoende of veel te veel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

ligt eraan of je de jus ook wil gaan gebruiken. Normaal heb je ongeveer 40 gram boter nodig om die kippenbouten te bakken Om ze krokant te houden geen water toevoegen dat doe je pas als de bouten klaar zijn en uit het vet
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou het aanbraden in een plantaardige olie en als de kip rondom bruin is, dan pas een flinke klont boter toevoegen. Zodra die bruin is geworden, dan pas afblussen en de vlam laag zetten.
Olie kan nl. een hogere temperatuur verdragen dan boter. Vooral roomboter verbrandt snel.

Toegevoegd na 53 seconden:
De boter is echter wel lekker voor de smaak en daarom wordt die ook toegevoegd.

Toegevoegd na 34 minuten:
Je kunt hem ook wel alleen in boter braden hoor. Je moet dan alleen niet op te hoog vuur aanbraden. Dan zal je genoeg hebben aan 40-50 gr. boter.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt en een plus, maar aan hoeveel olie moet ik dan denken en wat noem jij een flinke klont boter?
amc
12 jaar geleden
Voor 2 kippenbouten neem ik 2 eetlepels olie. Voor boter kan je ca.100 gr. nemen.
Zelf braad ik de kip in bak en braad én olijfolie/zonnebloemolie.
Bak en braad voor de heerlijke smaak en de olie voor het kunnen braden op hoge temperaturen.
Dus eerst de bak en braad in de pan, vuur middelhoog, als het schuim bijna weg is de olie erbij doen. Even goed mengen, door het mengsel rond te draaien in de pan.
Als het bruin is, de kip ( voorzichtig) in de braadpan doen. Even aanbaden en wanneer het goudbruin is, met een vleestang omdraaien.
Vervolgens af en toe even omdraaien, tot beide zijden goudbruin zijn. Vuur laagzetten en rustig laten sudderen. Evt beetje water er bij om een lekkere jus te krijgen.
En idd, een braadpan lijkt me geen gek idee. Zelf gebruik ik er een van gietijzer met een dikke bodem. Daardoor blijft de bodem langer warm en hoef je minder gas/ stroom of wat dan ook te gebruiken.

Suc6 met je kookexperiment.
Gr. Benno