wie heeft een scholtes combi magnetron en kan mij uitleggen hoe ik moet voorverwarmen?

scholtes combimagnetron MWI 23 I type: 86,5
in de gebruiksaanwijzing staat niet wanneer maar vooral niet HOE ik moet voorverwarmen. wie kan mij hier uitleg over geven??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

In een recept voor een ovengerecht staat meestal vermeld hoe lang het gerecht in de oven moet staan en op welke temperatuur (bijvoorbeeld anderhalf uur op 200 graden). Omdat elke oven op een eigen tempo verwarmt, wordt er gerekend vanaf het moment dat de genoemde temperatuur is bereikt. De tijd gaat dus pas in wanneer de oven ook echt 200 graden is, dan pas gaat het gerecht in de oven en de kookwekker aan. Voorverwarmen doe je dus met name als je volgens een recept kookt en zeker wilt weten dat het goed gaat met de tijd. Als je niet zou voorverwarmen en het gerecht meteen in de (nog koude) oven zou zetten, zou het gerecht wellicht nog onvoldoende gaar zijn aan het einde van de bereidingstijd.
Ik ben niet bekend met jouw combimagnetron, maar over het algemeen is het zo dat als er geen aparte voorverwarmfunctie op zit, je de oven gewoon kunt aandoen op de temperatuur die je wilt hebben. Hoe je de oven aan moet doen, staat vast wel in de gebruiksaanwijzing. Er gaat dan meestal een klein lampje branden, dat uitgaat op het moment dat de temperatuur is bereikt. Dan is het voorverwarmen ten einde (een beetje net als bij een strijkijzer eigenlijk) en kan het gerecht er in.
Ervaring leert na een tijdje hoe lang je oven er ongeveer over doet om tot een bepaalde temperatuur voor te verwarmen. Dan kan je daar rekening mee houden met het aanzetten van de oven.