waarom is alcoholvrij bier duurder dan gewoon bier?

mij dunkt dat het goedkoper zou moeten zijn omdat op alcoholvrij bier geen accijnzen zitten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
5K
paulus811
6 jaar geleden
Goedkoop bier is zelfs goedkoper dan water.

Het beste antwoord

De verkoopprijs wordt door meer dingen bepaald dan de accijns (bijna 40 cent per liter). Ook maar ten dele bepaald door de kostprijs van het bier (antwoord fremar), want het speelt ook een rol wat de consument wil betalen, wat de omloopsnelheid is, wat de kosten zijn van ontwikkeling en marketing, enzovoorts. De winstmarges verschillen sterk per product. Overigens is de kostprijs van alcoholvrij bier per flesje niet alleen hoger door de andere productiewijze, maar ook door het (veel) lagere productievolume.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kost meer tijd en handelingen om alcoholvrij bier te produceren. Het bier mét alcohol wordt namelijk gemaakt door graan/gerst, hop en water te koken. Als dit mengsel de brouwketel verlaat, voegen ze er gist aan toe en door de gist te voeden met suiker ontstaat de alcohol. Simpel gezegd, ‘eet de gist suiker en poept alcohol uit’.
Na nog enkele behandelingen, houd je het pils of bier over dat normaliter ingeblikt wordt of ingeflest en dat vervolgens de verkoop ingaat.
Om hiervan alcoholvrij bier te maken, moet de alcohol weer verwijderd worden en dat betekent dat de alcohol een proces moet ondergaan waarin de alcohol weer verdampt. Brouwerijen die alcoholvrij bier produceren, zullen vanwege de smaakstoffen en aroma’s, het beter vinden om eerst alcohol te laten ontstaan zullen daarvoor een dure verdampngsinstallatie moeten aanschaffen en vervolgens meer stroomkosten en manuren moeten betalen, dan een brouwer die gewoon bier maakt, die zou immers al klaar zijn met zijn produkt.
fremar