Hoe oud is de gemiddelde ui die nu in de supermarkten ligt?

Ik heb mij vorig jaar kapot geergerd aan al die floepuien, zoals ik ze noem, waar je ze ook kocht. Dat ze dus zo zacht zijn dat bij het minste of geringste fijnsnijden van een helft de binnenkant naar buiten floepte. En toen hebben we toch helemaal nog niet zo’n beroerd zomer gehad.

Nu we dus wel een beroerd en nat zomer hebben gehad valt mij op dat de meeste uien nu kogelhard zijn, en je ze nu juist heel goed fijn kan snijden zonder dat ze uit elkaar vallen. Nu vraag ik mij dus af hoe dit kan, en van wanneer deze uien dan zijn?

Vraag is al eerder gesteld en door mij verwijderd omdat ik niet op een discussie uit ben, noch op punten, maar echt graag een serieus antwoord wil omdat ik dit niet begrijp.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In Nederland (Europa) worden uien rond deze tijd van het jaar geoogst. Als je dus uien koopt in juni zijn ze 3/4 jaar oud. Om een voorbeeld te noemen.
Of uien gemakkelijk uit elkaar vallen wordt bepaald door 3 factoren:
- de soort (genetische aanleg)
- de groeiomstandigheden: weer, grondsoort, kunstmest e.d.
- bewaaromstandigheden. Als ze te warm en/of te vochtig worden bewaard worden ze glibberig.
Dat de uien dit jaar mooier zijn dan vorig jaar heb ik ook waargenomen in mijn moestuin. Als het al te mooi weer is groeien ze eigenlijk te hard, en dan zijn ze veel slapper.
Gaan ook eerder rotten als je ze een tijdje wilt bewaren.