waarom is mijn eetlust enorm gestegen?

Sinds 2 weken eet ik in een keer heel veel dingen achter elkaar. Het zijn nog wel de suikervolle dingen. Ik weet niet precies hoe dit komt, misschien door emotionele situaties?
Maar zeker niet doordat ik me verveel. Ik ben al naar de dokter gegaan maar die kunnen ook nix.
Hoe kan ik nou mn eetpatroon weer als normaal krijgen?
Ik wil ECHT NIET dik / ongezond worden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

In het geval van (vr)eetbuien is het vaak 1 van de volgende dingen:
- je eet te weinig, en je lichaam gebruikt dit om toch de nodige energie binnen te krijgen
- je lichaam is in de groei
- er is iets anders aan de hand

Zonder meer info over o.a. leeftijd, gewicht en eetschema is deze vraag niet beter te beantwoorden.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- te veel geblowd hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van suiker krijg je zin in......weer suiker, dus eet 1 dag eens helemaal geen suiker.
En dan de volgende dag...geen suiker.
Na een paar dagen is die drang naar zoetigheid weg.
Ritsuka
12 jaar geleden
ja, suikerverslaving kan zeker. Probeer de volgende keer als je veel honger hebt wat gezonds te eten, iets met veel vezels, en geen suiker. Bijvoorbeeld groente, of een boterham. Dit vult ook veel meer dan suikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Goeierik: genoeg eten gaat niet alleen over de hoeveelheid die je eet, maar ook over de juiste dingen eten. Je kan heel grote hoeveelheden van sommige dingen eten terwijl je lichaam dan toch je opnieuw weer laat eten omdat het bepaalde stoffen nog niet genoeg binnen heeft gekregen. Als het je niet goed lukt om je aan je eetschema te houden, kan je eens proberen om het samen met een van je familieleden of een vriend of vriendin samen te doen, of dat zij jou helpen ermee.
Je kan je ook door je huisarts laten doorverwijzen naar een diëtist, die begrijpt het helemaal en weet waarschijnlijk allerlei handige tips om te zorgen dat het je toch lukt. Het wordt dit jaar nog goed vergoed, volgend jaar minder, dus ik zou het dit jaar nog proberen te doen, want dan is het toch gratis, dus je hebt niks te verliezen.
Misschien voerl jij je ongelukkig en ben je verdrietig om iets.
Dan kun je veel gaan eten om je eenzaamheid en verdriet te verwerken.
Dit zou kunnen.
Ook als jij emotioneel bent en je kunt er niet mee omgaan kunnen deze eetbuien ontstaan.
Probeer je niet te laten meeslepen en eet met mate.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ga je juist eten doordat jij je verveelt? Er zijn mensen die daardoor heel veel gaan eten.
j5m
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent.
Zou je graag raad willen geven maar dan moet ik wat meer van je weten.
Temperatuur is gedaald dus je verbrand meer calorieën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit antwoord klopt wel: je lichaam heeft als het koud is meer brandstof nodig om zich te verwarmen. Daarom eet je in de zomer vaker een lichte salade, en in de winter heb je dan ineens trek in stamppot met spekjes, erwtensoep enz.
Suiker doet iets raars met ons lichaam in grotere dan zeer matige hoeveelheden. Je insulineproductie wordt er enorm door gestimuleerd waardoor er een grotere hoeveelheid wordt aangemaakt dan nodig is om die suiker te verwerken. Dat heeft weer tot gevolg dat, ondanks de grote toevoer, je bloedsuiker wat te laag wordt, hetgeen honger tot gevolg heeft. Dat proces is iets ingewikkelder omdat er meer al dan niet hormonale stoffen meespelen maar ons lichaam kan nu eenmaal niet goed overweg met grote hoeveelheden zoetigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je denkt dat je door emoties eet: vóór je iets in je mond stopt, even stilstaan bij hoe je je voelt. En dan de vraag beantwoorden: helpt het als ik dit eet, voel ik me dan minder verveeld/verdrietig/eenzaam/wat dan ook? Het antwoord zal hoogstwaarschijnlijk NEE zijn.
Iets snoepen is prima, maar wel alleen als je er echt van geniet, niet als je er iets mee wegstopt.
Juist als je veel suikers eet, vraagt je lijf vaak om nog veel meer.
Dus probeer uit te vinden of je wel WILT eten wat je eet. Heb je echt trek, probeer dan te kiezen voor een gezond alternatief. Pas op met 'snaaidingen', die prop je makkelijk even snel weg. Kies liever voor iets dat je klaar moet maken, zoals (ik noem maar wat) een boterham met kaas en plakjes tomaat. Heb je geen zin daar tijd voor te maken, dan heb je dus ook geen trek.
Als dit pas 2 weken speelt, kun je er ook snel weer vanaf zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met snaaidingen bedoel ik alles dat klaar voor het grijpen ligt. Ik merk zelf vaak dat ik wel zoiets wil eten, maar als ik eerst iets klaar moet maken, dan is het me teveel moeite. Oftewel: ik heb geen _honger_, ik wil wat eten - en dan niet omdat m'n LIJF dat wil, maar omdat m'n geest dat wil. Dat is niet op te lossen met eten, dus dan kan ik beter even proberen uit te vissen waarom ik mezelf voor de gek houd en die chips wil eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen expert, helaas wel een ervaringsdeskundige :/ Alleen kwam ik er pas na jaren achter waarom ik zoveel at.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik mag van mezelf - ondanks dat ik véél te dik ben - best weleens chips of chocola eten, als ik er maar van geniet. En dan blijkt elke keer dat ik niet die hele zak of reep in 1 keer op hoef te eten, sterker, ik krijg het niet eens weg.
Als ik mezelf helemaal verbied om te snoepen wordt het snoep etc alleen maar zo aantrekkelijk dat ik het niet kan weerstaan.
Allemaal erg ingewikkeld.