waarom is mijn eetlust enorm gestegen?

Sinds 2 weken eet ik in een keer heel veel dingen achter elkaar. Het zijn nog wel de suikervolle dingen. Ik weet niet precies hoe dit komt, misschien door emotionele situaties?
Maar zeker niet doordat ik me verveel. Ik ben al naar de dokter gegaan maar die kunnen ook nix.
Hoe kan ik nou mn eetpatroon weer als normaal krijgen?
Ik wil ECHT NIET dik / ongezond worden!

Weet jij het antwoord?

/2500

In het geval van (vr)eetbuien is het vaak 1 van de volgende dingen: - je eet te weinig, en je lichaam gebruikt dit om toch de nodige energie binnen te krijgen - je lichaam is in de groei - er is iets anders aan de hand Zonder meer info over o.a. leeftijd, gewicht en eetschema is deze vraag niet beter te beantwoorden.

Misschien voerl jij je ongelukkig en ben je verdrietig om iets. Dan kun je veel gaan eten om je eenzaamheid en verdriet te verwerken. Dit zou kunnen. Ook als jij emotioneel bent en je kunt er niet mee omgaan kunnen deze eetbuien ontstaan. Probeer je niet te laten meeslepen en eet met mate.

Temperatuur is gedaald dus je verbrand meer calorieën.

Suiker doet iets raars met ons lichaam in grotere dan zeer matige hoeveelheden. Je insulineproductie wordt er enorm door gestimuleerd waardoor er een grotere hoeveelheid wordt aangemaakt dan nodig is om die suiker te verwerken. Dat heeft weer tot gevolg dat, ondanks de grote toevoer, je bloedsuiker wat te laag wordt, hetgeen honger tot gevolg heeft. Dat proces is iets ingewikkelder omdat er meer al dan niet hormonale stoffen meespelen maar ons lichaam kan nu eenmaal niet goed overweg met grote hoeveelheden zoetigheid.

Als je denkt dat je door emoties eet: vóór je iets in je mond stopt, even stilstaan bij hoe je je voelt. En dan de vraag beantwoorden: helpt het als ik dit eet, voel ik me dan minder verveeld/verdrietig/eenzaam/wat dan ook? Het antwoord zal hoogstwaarschijnlijk NEE zijn. Iets snoepen is prima, maar wel alleen als je er echt van geniet, niet als je er iets mee wegstopt. Juist als je veel suikers eet, vraagt je lijf vaak om nog veel meer. Dus probeer uit te vinden of je wel WILT eten wat je eet. Heb je echt trek, probeer dan te kiezen voor een gezond alternatief. Pas op met 'snaaidingen', die prop je makkelijk even snel weg. Kies liever voor iets dat je klaar moet maken, zoals (ik noem maar wat) een boterham met kaas en plakjes tomaat. Heb je geen zin daar tijd voor te maken, dan heb je dus ook geen trek. Als dit pas 2 weken speelt, kun je er ook snel weer vanaf zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100