Kan ik gedroogde gist vervangen door bakpoeder of de bloem en de gist vervangen door zelfrijzend bakmeel?

Ik wil bagels maken, en daarvoor heb ik 500g bloem en 12g gist nodig. Nu hebben we geen gist in huis. Kan ik dan de bagels maken door de gist te vervangen door een zakje bakpoeder? Of de bloem en de gist vervangen door zelfrijzend bakmeel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
46.7K

Antwoorden (4)

Ja hoor, dat kan. Zolang er maar een rijsmiddel in het meel terecht komt, anders wordt je gebak niet luchtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht advies. Dit zal echt niet lukken.
Nee. Dat kan niet. Dat geeft een heel andere textuur. Cakeachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat wordt niets.
Voor een Bagel heb je een brooddeeg nodig wat je twee maal moet laten rijzen. Dat lukt noooit met alleen bakpoeder, want dit is na korte tijd "dood", het is geen levend produkt. Gist leeft , en kan dus zijn "rijzende"werk langere tijd doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bakpoeder bestaat uit een mengsel van chemische stoffen.
het effect van bakpoeder is te vergelijken met de werking van gist. Gist zijn echter levende cellen en werken langer door.
Bakpoeder toegevoegd betekent dat je het deeg direct moet bakken, gist moet eerst gaan werken.
Zelfrijzend bakmeel is eigenlijk bakmeel waaraan bakpoeder al aan toegevoegd is. Het is uitstekend geschikt voor het maken van een luchtige cake, omdat het beslag voor cake veel vetten en suikers bevat en bakpoeder houdt daarvan. In het beslag voor bagels zit weinig boter en suiker. Bakpoeder zal dan niet zoveel effect geven als gist wel doet.
Gist maakt gasbelletjes die het deeg laten rijzen. Om dit door de gist veroorzaakte gas vast te houden, zorgen de gluten in het meel. doordat in het zetmeel van de tarwe lange suikerkettingen zitten, kan het gist actief leven.
Dit is namelijk de voedingsstof voor gist; nl. suiker.
Bakpoeder kan niet lang actief blijven in een suikerarm en weinig vocht en vet deeg. Het kan niet blijven leven van alleen de gluten en het zetmeel in het deeg wat voor bagels gebruikt wordt. Gist wél en daarom zal een bagel met bakpoeder of zelfrijzend bakmeel nooit zo lekker luchtig bakken als met gist, omdat het niet dat rijsvermogen van levende actieve cellen heeft.
amc