Hoe lang moet Lontong koken.

Op de ene site staat 30 minuten de andere site 2 uur, is er iemand die weet hoe lang het "echt" moet koken?

Het liefst iemand met een antwoord uit eigen ervaring een 60+ jaar oud Indisch persoon bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
13.6K

Antwoorden (4)

Zie hier het recept van smulweb.

Toegevoegd na 3 minuten:
Smakelijk recept lijkt mij dichter bij de echte lontong te komen. Duurt wel wat langer...

http://www.smakelijkrecept.nl/recepten/1297172/lontong-gado-gado-soto-ajam-deel-2.html
13 jaar geleden
Op de site van Indo-recipes staat 1 uur.

http://www.indo-recipes.nl/Indo_PW07-Login/recept.php?recept=Lontong
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lontong

Ingredienten:

1/2 liter rijst
2 eetlepels ketan
1 1/2 liter water
Bereidingswijze:

Was de rijst gemengd met de ketan.
Aan de kook brengen met wat zout.
Als de rijst kookt op een laag vuur zetten.
De rijst mag stuk koken en moet zeer gaar zijn.
Spoel een schotel om met koud water.
Strijk hierop de rijst uit.
Af laten koelen en dan in rechthoekige stukken snijden.
Bijgerechten: droge sambalans, opor van kip, sate, gado-gado of pecel

LONTONG VLUG

Koop lontong rijst in zakjes bij de toko.
Kook ze in ruim kokend water in een 1/2 uur gaar.
Af laten koelen en in stukjes snijden van 1 cm bij 2 a 3 cm.

Lontong is rijst in een zakje. U koopt dit per zakje in de toko. Voor 4 a 5 personen berekent u drie zakjes. De zakjes lontong kookt u ongeveer twee uur in ruim water met zout naar smaak.
Na twee uur zijn de zakjes 'kussentjes' geworden. Neem hiervoor een flink grote pan met ruim water, omdat de zakjes uitzetten en onder water moeten blijven. Als het water borrelt, zet u het vuur zo laag dat het water nog net blijft koken. Is er eventueel te veel water verdampt, voeg dan zoveel kokend water toe dat de zakjes weer onderstaan. Lontong wordt altijd koud geserveerd, het wordt overgoten met warme sauzen, 'soepen' en sayurs. U dient de lontong altijd apart op in een schaal, gesneden in stukjes van 2 cm dik en 3 cm lang.
Gekookte en goed afgekoelde lontong (niet gesneden) kan in de diepvries worden bewaard; het is dan ongeveer twee maanden houdbaar. Bevroren lontong moet voor het gebruik eerst worden ontdooid. Kook het ongeveer 10 a
15 minuten op en laat het daarna afkoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
60 minuten voor lontong spreek met 30 jaar ervaring.