Heeft iemand het recept voor Italiaanse bollen?? de mijne zijn te droog en stug

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik heb geen natriumcarbonaat gebruikt
want dat heb ik niet in huis
kan dat t probleem zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Italiaanse bollen.
Ingredienten:
Tarwebloem 950 g
Roggebloem 50 g
Zout 18 g
Gist 40g
Olijfolie 30 g
Water ca. 550 g

Werkwijze :
Kneed van alle grondstoffen een glad en soepel deeg.
De deegtemperatuur moet Ca. 26°C. zijn. Nu afwegen in deegbollen van ca. 20 gram. 20 minuten laten rijzen.
Nog een keer opbollen en met rijstestrooi meel decoreren.
De bollen op de bakplaat leggen en nogmaals ongeveer een uur laten rijzen bij een temperatuur van 26 graden.
Dan bovenop elk bolletje twee kerven insnijden.(oppervlakkig)
Ca. 18 minuten bij 230°C, met stoom afbakken. Je kunt ook een bakje water in de oven zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

natrium = zout , persoonlijk denk ik niet dat dit het probleem is.

droog en stug is meestal als je het deeg te lang kneed, of te weinig water hebt gebruikt.

probeer het deeg rustig te kneden en te laten rusten. weet niet precies hoe en wanneer maar volgens mij ligt het vooral aan de manier waarop je het kneed dat ze te droog en te stug zijn.

voordat je ze in de oven legt zorg ervoor dat het deeg wat vochtiger is dan normaal. (oven verdampt ook vocht)