Kan ik zelfgemaakte courgette/broccoli soep blauw kleuren?

Voor een zeilreisje wil ik in thema de soep zee blauw kleuren. Op verschillende sites heb ik kleurstoffen gevonden, maar die zijn veelal gericht op het kleuren van taarten/cakes.

Heeft iemand ervaring met het kleuren van soep, of heeft iemand tips/suggesties hoe ik dit het best kan aanpakken?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.9K
bamibal
8 jaar geleden
Die soep zal van zichzelf al groen zijn, dus het lijkt me lastig om daar blauw van te maken. Misschien kun je het wel met witte bloemkoolsoep doen, en dan toch met kleurstof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Potje rode kool erdoor. dan wordt het grijs/blauw, maar of het lekker is?
Amadea
8 jaar geleden
Gewoon rodekoolsoep maken en de courgette en broccoli ergens anders voor bewaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk maar zeer weinig mensen die ervaring hebben met blauw kleuren van courgette/broccoli soep. Dus de enigste manier is dan het zelf proberen met gekochte kleurstof, echt blauw zal het niet worden omdat de soep al gekleurd is maar de voedingskleurstof is zeer intens dus kunt een eind komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan wel metvoedingskleurstof. Ik heb eens een maaltijd gehad met allemaal gekleurde ingredienten. Het zag er niet uit, en hoewel het gewoon smaakt is het toch niet echt kekker, maar het was wel grappig.

Antwoorden (1)

Met een paar drupjes levensmiddelenkleurstof (toko) is dat geen enkel probleem. Omdat de soep van zichzelf echter vooral groen zal zijn, heb je misschien meer dan 2 of 3 druppels nodig, en eerlijk is eerlijk, het is wel echt knalblauw wat je krijgt. Op de een of andere manier beïnvloed dat toch de smaak / smaakbeleving zonder echt ergens naar te smaken.
Doe het druppel voor druppel en steeds goed roeren om het resultaat te beoordelen, want je kan er altijd een druppie bij doen maar nooit meer een druppie uithalen

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de laatste afbeelding in de link te zien - waar niet bij staat hoe het gedaan is, maar de kleur is voor mij duidelijke taal - lijkt het resultaat best aardig te kunnen zijn. En de basis is groene soep.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb ooit wel eens regenboogmacaroni gemaakt voor een kinderfeestje. Zag er geweldig uit, en de kinderen lustten het ook wel, maar wij vonden het niet echt...om op te eten zal ik maar zeggen.