wat is witte waas op chocola?

ik had een doosje bonbons gekregen van de week (dicht verpakking met plasticfolie eronheen) Die stonden in de voorraadkast. Nu maak ik hem open en zit er een witte waas op alle chocolaatjes. Kan dit kwaad? T ziet er niet echt smakelijk uit...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als chocolade onderhevig is aan temperatuurverschil verschijnt er een (witte) waas. Dit verschijnsel wordt ook wel Bloom genoemd. Door temperatuurschommelingen komt er een beetje cacaoboter naar boven. Man kan de chocolade wel eten, maar de smaak is toch iets minder. Deze waas verdwijnt weer bij het smelten van de chocolade.
Is de chocolade wit uitgeslagen door warmte, dan komt dat doordat cacaoboterkristallen naar de oppervlakte zijn gekomen en opnieuw zijn gekristalliseerd.
Is de waas het gevolg van vocht, dan is dat duidelijker. In dat geval zijn suikerkristallen naar het oppervlak gekomen, waar ze in de vochtige atmosfeer zijn opgelost en uiteindelijk opneiuw zijn gekristalliseerd tot een onaantrekkelijke, grauwe laag.

Zorg er dus voor dat chocolade op een plek bewaard wordt die koel (tussen de 12 en 18 graden), droog en donker is.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kan geen kwaad. Het is gekristalliseerde cacaoboter, zie link.
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De witte waas op de chocolade heeft te maken met een te hoge bewaartemperatuur van de chocolade. In chocolade verwerken we onder andere melkvet en cacaoboter. Zodra de chocolade iets te warm wordt, komt er een beetje cacaoboter naar het oppervlak en vormt daar een witte waas. Er is geen risico voor de gezondheid.
(bron: Milka)