Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is zout in een koude vloeistof slecht voor je pannen?

Dit werd gister gezegd bij Topchef (RTL 5). Zorgt dit voor aantasting van de anti-aanbaklaag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zout aan koud water toevoegen kan te hoge concentraties zout op de bodem veroorzaken, waardoor roestplekjes op de bodem ontstaan. Zulke plekjes tasten het functioneren van de pan niet aan, maar ze zijn moeilijk – soms zelf niet – te verwijderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat weet ik nog van mijn moeder, die zei altijd; eerst de boel aan de kook en dan zout.
Als het te langzaam oplost tast het je pannen aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het exacte antwoord weet ik ook niet.
Dit vond ik na googelen. Zout geeft pit aan veel schotels en gerechten. Je kan het zout natuurlijk overal aan toevoegen, maar het is beter het er meestal tijdens het kookproces bij te voegen. Toch worden hiertegen nogal wat fouten gemaakt. Sommigen proberen zout in koud water op te lossen. Het gevolg is dat het naar de bodem zinkt en zelfs het materiaal van het kopje of het potje kan aantasten, er worden zelfs kratertjes geëtst. Veel beter is het om zout op te lossen in warm water. Het zout lost meteen op en het richt op die manier helemaal geen schade aan. http://www.50net.be/nl/tip-van-de-dag/7964-zout-nooit-in-koud-water-oplossen
door de kalk worden de spullen meestal vies of aangetast
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding