Is vet lichter dan water?

Ik ben een programma aan het kijken over super dikke mensen. En die man moet gaan zwemmen om zijn conditie te bepalen. Maar hij zegt dat hij ondanks zijn vet snel omhoog drijft, en niet zinkt zoals je zou verwachten van een object van 280KG

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de reden, dat zwemmen de enige sport is, waar vrouwen en mannen even snelle tijden kunnen halen: een man heeft 5 % meer spieren dan een vrouw, die meer vetweefsel heeft dan een man. Vrouwen drijven daardoor beter dan mannen, en om die reden kunnen ze dus nét zo snel zwemmen als mannen, in de top...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die man is wel mooi 155 kilo "vet" kwijtgeraakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.
Kun je makkelijk zelf testen: Neem een fles ( bijvoorbeeld : als olielamp.)
Als het een grote fles is, dan heb je zo een
hele fles lampolie nodig. Dus vul je de fles half met water en dan vul je bij
met lampolie.
De lampolie zal op het water blijven drijven.
Laat de lont in de olie hangen.
En je lampje brandt op een klein beetje olie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nieuwsgierig http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_world_records_in_swimming Kan je even aanwijzen op welke afstand(en) een vrouw sneller heeft gezwommen dan een man? Bedoel je misschien dat het verschil niet zo groot is als in andere sporten.

Antwoorden (7)

Een mens is toch een groot deel vam water, dus ik denk dat je daardoor drijft, al weeg je 280KG
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T is lcihter dan water, doe maar eens wat frituurvet in een glas water, of wat zonnebloemolie! Je zult zien dat het vet op de bovenkant drijft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Slechte spelling op het begin van mijn antwoord: het moest zijn, vet is lichter dan water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dierlijk vet in water stort, blijft dat drijven. Een mens bestaat naast vet ook uit botten. Daarvan is het soortelijk gewicht zwaarder dan dat van water.
Het is dus afhankelijk van het vetgehalte of je zinkt, of blijft drijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vet is absoluut lichter dan water en een mooi voorbeeld daarvan heb je als je gaat duiken.

Stel twee mensen, ongeveer even lang.

Meneer A weegt 75 kg en bezit geen grammetje vet
Meneer B is even lang maar weegt 95 kg omdat hij veel te dik is.

Beiden willen duiken

Meneer A heeft (gokje) 3-5 kg aan zijn loodgordel nodig ter compensatie van zijn pak en het beetje vet dat hij heeft

Meneer B heeft 10-14 kg lood aan zijn gordel nodig ter compensatie van al dat vet

Dus die tweede IS al veel zwaarder en wordt in TOTAAL nog veel zwaarder door al dat extra lood (en beide hebben ook nog die zware fles lucht)

In het water heeft hij daar totaal geen last meer van maar VOOR hij van de auto bij het water is........
amigo
12 jaar geleden
Vet drijft op water. Het is daarom niet: ondanks zijn vet dat hij omhoog drijft, maar dankzij zijn vet.
jc54
12 jaar geleden
Het gaat om de wet van Archimedes ofwel opwaartsekracht. Opwaartsekracht is dus de druk die een lichaam omhoog duwt. Het sg van een mens is ongeveer 1 dat is hetzelfde als het sg (gram/cm3 ) van water. De zwaardere persoon heeft veel meer volume dus zal door het water opgestuwd worden totdat hij drijft.
Eeen baksteen van een kilo zal zinken, een ballon van een kilo blijft drijven op het water
anneliez
12 jaar geleden
ja vet is lichter want als je vet in water doet dan blijft het vet op het water drijven