Waarom schimmelt een product dat niet uit de verpakking is gehaald?

Waar moet de schimmel vandaan komen na al die dagen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verpakking van het voedsel is misschien niet goed vacuum getrokken, hierdoor kan het komen dat het gaat schimmelen

Het beste antwoord

Een product is heel moeilijk 100% bacterie en schimmelvrij te krijgen. Er zullen dus altijd enkele bacteriën en schimmels aanwezig zijn. Dit zijn hele kleine hoeveelheden. Als je maar lang genoeg wacht, zullen ze vanzelf een keer gaan groeien. Een vacuüm verpakking wordt gebruikt omdat schimmels en bacteriën vaak zuurstof nodig hebben. In een vacuüm verpakking zit nog maar heel weinig lucht (het is onmogelijk een verpakking helemaal vacuüm te zuigen). Er is dus altijd wel een beetje lucht om bacteriën te laten groeien. Ook zijn er aneärobe bacteriën, die geen zuurstof nodig hebben om te leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De schimmel komt van precies dezelfde bron wanneer deze niet in de verpakking zit. Het voedsel (ik ga er van uit dat je het over voedsel hebt) is vacuüm verpakt in de verpakking, wat wil zeggen dat er geen lucht van buiten in de verpakking kan komen. Vacuüm betekent dat er geen enkele vorm van gas in de verpakking zit, het wordt dus als ware leeggezogen. Er wordt dan in de fabriek gezorgd dat de verpakking wordt geseald in schone, steriele, lucht zodat er zo min mogelijk bacteriën en eventueel schimmels in de verpakking zitten. Helaas duurt dit moment van vacuüm niet eeuwig: op een gegeven moment komt er toch wat lucht bij het product en dit zorgt er enerzijds voor dat er kiemen via dat gaatje naar binnen kunnen komen en anderzijds dat de kiemen die toch nog in de verpakking zijn achtergebleven zuurstof uit de lucht kunnen halen om hun groeiproces op te pakken.
Dit veroorzaakt verschimmeling van producten die eigenlijk vacuüm verpakt zijn.