Waarom bevat zwarte chocolade meer calorieën dan melkchocolade of witte chocolade?

Er wordt gezegd dat pure chocolade gezond is, maar het bevat wel meer calorieën dan 'gewone' chocolade. Hoe komt it?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, is dat zo? Ik dacht dat in melk- en witte chocolade veel meer vet zat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan, maar wat zorgt dan voor een hogere caloriegehalte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezond en veel calorieën kunnen ook hetzelfde zijn... Iedereen denkt altijd maar dat hoe minder calorieën iets bevat, hoe gezonder het is. Maar dat is totaal niet zo. Vergeet niet dat een man gemiddeld 2500 calorieën nodig heeft op een dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kruidenvrouwtje
Je hebt gelijk.
Pure chocolade bevat minder calorieën dan melkchocolade.
Deze vraag( stelling) is gewoon fout!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tommy, waar haal je deze (foute) gegevens vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tommy je vraag klopt niet!

Het beste antwoord

Pure chocolade bevat een bijzonder gezonde stof namelijk;
'epicatechin'. Mede hierdoor werkt juist pure chocolade als een goede antioxidant in het lichaam. De antioxidanten slokken vrije radicalen op (vernietigende molecules die betrokken zijn bij hart-en vaatziekten). Door onderzoek is gebleken dat het eten van juist pure chocolade uitwees dat dit bij een bepaalde leeftijd aan een lagere bloeddruk bijdraagt en bij een lichtelijk hoge bloeddruk.
Melk vermindert de opname van de antioxidanten door het lichaam. Dit zou de potentiële voordelen van de pure chocolade weer teniet doen.
Dat wil echter niet zeggen dat je nu volop pure chocolade kunt eten, want 100 gr. hiervan levert meer dan 500 cal.
Als je een appel zou eten krijg je ong.60 cal. binnen. Dat scheelt dus wel een slok op een borrel. ;P

Het is wel beter om bijv. de overvloed aan snacks en snoep die vaak op een dag gegeten worden te vervangen door een stuk pure chocolade, waar je af en toe een stukje af knabbelt, bij behoefte aan 'iets lekkers' .

Toegevoegd na 4 minuten:
Het wil dus niet zeggen dat het meer caloriën heeft dan melkchocolade, want dit is niet zo. het feit dat melk de vrije radicalen afbreekt, dat maakt pure chocolade gezonder voor je bloeddruk met name.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens calorie tabellen bevat pure chocolade per 100 gram 513 calorieën en melk chocolade per 100 gram 541 calorieën.
Wat jij zegt klopt dus niet!
Witte chocolade is trouwens geen chocolade hè?
Daar zit geen cacao in maar vanille.
Maar in melkchocolade zitten dus meer calorieën dan in pure chocolade.
In pure chocolade zitten anti-oxidanten en dat is goed voor de bloeddruk.En helpen bij het voorkomen van hart en vaatziekten.
Daarom is het gezonder en dat heeft niets te maken calorieën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verhaal lijkt me niet te kloppen.
Hele pure (bijna bittere) chocola bevat minder calorieën dan melk of witte chocola.

Zie lijstje hieronder:
Product Eenheid Kcal Koolh Vet
chocolade (wit) 100 gr 552.6 58.6 32.6
chocolade (melk) 100 gr 517.9 54.7 30.3
chocolade (puur) 100 gr 507.5 51.0 31.5