Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de Indonesische keuken halal?

Ha, die Lezers;

In de traditionele Indonesische keuken wordt behoorlijk vaak varkensvlees gebruikt. Hoe verdraagt zich dat met de daar heersende Islamitische cultuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn tal van resraurants in bv de buitensteden van Jakarta, waar de gerechten volgens traditionele wijze worden bereid. (Bv de babi pangang met zijn gegrilde varkensvlees).
Toch worden veel van deze restaurants 'gerund' door christelijke en/of hindoestaanse families, soms al tientallen jaren lang. De lokale bevolking heeft er geen moeite mee. Echter, met het verhuizen van moslims naar hun buurt, welke strenger in de leer zijn, ligt het onderwerp varkensvlees behoorlijk gevoelig.
Helemaal nu het Indonesische parlement spoedig een op islamitische regels gebaseerde wet zal goedkeuren.
Volgens de islam is varkensvlees haram, oftewel onrein, en daarom verboden. De nieuwe wet bepaalt dat voedsel aan de criteria van de islamitische shariawetgeving moet voldoen om verkocht te mogen worden.
Tsja, de moslims hebben de meerderheid in het parlement...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn ook christelijke (10%), hindoestische (3%) en boiedistische (1%) minderheden waar het eten van varkensvlees geen problemen opleverd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is toevallig op dit moment een hoop om te doen in Indonesië. Het ministerie van religieuze zaken wil dat alle voedingswaren moeten worden gelabeld als "halal" of "non-halal". De kamer van koophandel daar is woedend, want wie gaat dat betalen?
Ze kibbelen nog even door daar.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
indonesie is grootste moslims land. Zal wel halal zijn sommige plaatsen. Niet overal denk ik. Grootste deel wel denk ik..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wordt "alleen"op bali varkensvlees gegeten, omdat dat geen moslim eiland is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat de Indonesische keuken in Nederland een heel andere is dan in Indonesië.
Net als wij hier bij de "chinees"niet het voedsel krijgen,wat het Chinese volk thuis eet!

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de moslim Indonesiër zal het idd wel halalzijn,anders zouden ze het niet(mogen)eten! Hoewel ik heb op diverse feestjes veel zelfverklaarde moslims sloten alcohol zien innemen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het openbaar?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding