Hoe zorg ik dat de kaas in een fondue goed smelt en geen klont wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
48.7K

Antwoorden (7)

Door de juiste kaas te kiezen en een goede kaasfonduepan te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rustig verwarmen op een laag vuurtje, blijven roeren en witte wijn gebruiken om de kaas als het ware in op te lossen. Op een 1/2 pond kaas ongeveer een glas. Dus wijn in de schaal laag pitje, geraspte kaas bij een rustig roeren.. Niet laten koken... Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles hierboven en... roeren in de vorm van een 8.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rustig verwarmen. Het vetgehalte in de kaas is bepalend bij welke temperatuur de kaas vloeibaar wordt en hoe dik de vloeistof wordt. Wijn toevoegen om de kaas minder dik te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een pan met dikke bodem, zet hem op het vuur en doe hierin een laag droge witte wijn. Pers hierin een teentje knoflook uit en breng de wijn +look aan de kook.
Voeg een flinke hand geraspte kaas toe aan de kokende wijn en roer hem door de wijn met een houten lepel en blijf roeren tot hij gesmolten is. Zo voeg je steeds weer een pluk kaas toe en blijf steeds roeren, ook goed over de bodem van de pan. Als alle kaas gesmolten is, doe je er het sap van een citroen bij en roert het erdoor. Nu roer je een beetje maizena aan met wat van de wijn of wat ook lekker is, een scheutje jenever of wodka. Roer dit door de fondue en nu is hij goed gebonden. Rasp er wat peper/nootmuskaat bij en giet de paninhoud over in een caquelon, zo'n aardewerken kaasfonduepan die je met een doorgesneden knoflook teentje hebt ingewreven. Zet hem op de rechaud en smullen maar!
Ik heb het recept ooit gezien op het filmpje bij mijn bron.
Kijk eens hoe het stap voor stap wordt gedaan en uitgelegd. Wij hier vinden hem heerlijk. Ik doe er zelf nog wel eens blokjes ham en champignons door. Is ook erg lekker!

Toegevoegd na 5 minuten:
Wel de vlam laag zetten als je begint de kaas te smelten, vergat ik even te vermelden.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
De maizena proef je echt niet in zo'n sterke kaassmaak en de wodka, kirsch of jenever waar je de maizena mee aanroert, geven er wel een aparte kick aan. Ik heb graag een goed hangende kaas die niet alleen dik is van de kaas. Wij vinden het al dradig genoeg zo, het is dus mijn keuze en die van mijn tafelgasten om het zo te doen. Het hoeft echter natuurlijk niet persee. Vaak is het ook zo dat hij te dun blijkt te zijn en je je op de hoeveelheid kaas verkijkt. Dan heb ik hiermee ook aangegeven hoe je hem kunt verdikken.:))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maïzena heeft toch geen smaak maar wat een werk dan toch nog! zo'n kaasdip! ik heb het nog nooit gehad, waar en wanneer kan ik proeven? LOL
amc
12 jaar geleden
Je hoeft er niet veel werk aan te hebben hoor. Je kunt ook een zak kant-en-klare gesmolten fondue kopen bij de super en bij een kaasboer heb je zelfs hele lekkere met Zwitserse kazen, want dat zijn de lekkerste in mijn opinie.
Die kieper je rechtstreeks in de caquelon en laat hem dan rustig smelten op een laag vuurtje. Doe ik ook wel eens als ik geen zin of tijd heb om uitgebreid te roeren. :))
Zoals met alle sausen op basis van kaas, moet het het iets binden. Dit kan bij kaasfondue het beste met maizena.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kaas moet niet fijn geraspt worden maar behoorlijk grof. Dat voorkomt dat het een dikke klont wordt.