De cup is een inhoudsmaat en omvat ong. 237 ml. Opgepast; er zijn verschillende cups; de Canadese- en
Australische cup meet 250 ml, de Amerikaanse is degene die 237 ml. meet en het meest gebruikt wordt. Heb je dus een recept uit Canada of Australië let er dan wel op dat je de juiste cupmaat voor gebruikt.

In feite is het het gemakkelijkst om een aparte maatvorm met cup aanduiding te kopen. Dan hoef je in feite niets te wegen maar vult de cup en houdt die maat aan voor alle ingrediënten. Het gaat om de inhoud en niet om het gewicht. De cupmaat vul je tot de bovenste streep met bloem, boter. suiker, yoghurt of whatever. Zo heb je een cup met bloem of een cup met yoghurt ofzo. Ga je het wegen dan klopt het niet meer vanwege het verschillend soortelijk gewicht van de ingrediënten. Zo weegt een cup pindakaas bijv. 225 gr. en 1 cup bloem 147 gr. enz.
Kijk hier eens voor een overzicht en tips.

http://www.koekjeshoek.be/2010/08/hoeveel-gram-zit-er-in-een-cup-en.html
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

fremar
12 jaar geleden
1 cup is 235 ml, dus zoveel yoghurt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 cup yoghurt is 210 gram. Een cup is qua inhoud weliswaar 236 gram, maar de ingredienten hiervan verschillen in gewicht, dus zijn lang niet altijd ook 236 gram.