Kan ik ook een kaasplank als DESSERT eten?

-

Toegevoegd na 11 minuten:
Zonder de plank, als DESSERT.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.3K
Amadea
11 jaar geleden
Alleen de kaas, niet de plank...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha je was me net vóór ......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor,hier in Italie worden sommige kaassoorten zelfs in combinatie met honing gegeten

Antwoorden (6)

Ja hoor, dat is een goed dessert
Vooral in Frankrijk heel gewoon, maar hier zie je het ook wel.met een glaasje port erbij(als je alcohol drinkt tenminste

Toegevoegd na 1 minuut:
hierbij voorbeeldjes van verschillende combinaties
anneliez
11 jaar geleden
Ik ben zelfs dit als dessert in verschillende restaurants tegen gekomen. Doe gewoon wat lekker is.

Eet smakelijk.
11 jaar geleden
Tuurlijk. Dit wordt zelfs vaak gedaan en staat in goede restaurants ook op de dessertkaart. Lekker met een portje. Je moet verschillende kazen gebruiken, hard en zacht. Bij het eten is t belangrijk dat je begint bij de mildste kaas en opbouwt naar de pittigste (ook leuk om het in die volgorde neer te leggen). Vijgencompote erbij is ook heerlijk. Vind t zelf altijd wel een heftig dessert en kies dan altijd een licht voor-en hoofdgerecht (bv. vis) of ik neem geen voorgerecht. Eetze!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je bedoelt natuurlijk de kaas.
oorspronkelijk is de 'kaasplank' daar ook voor, als dessert
met een crackertje of toastje van alle smaken kaas een beetje proeven.
als laatste gerecht van een diner met een voorgerecht, soep, hoofdgerecht en een zoet toetje, gevolgd door een dessert,
dát is de bedoeling van de kaasplank.
en hierna drink je nog een lekker kopje koffie (of espresso).

Toegevoegd na 4 minuten:
correctie: ...gevolgd door een dessert... moet zijn :
...gevolgd door *het 2e dessert: de kaasplank*...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan, dat is zelfs een typisch frans dessert!

Met wat honing, verschillende noten en rozijnen is het direct al een stuk "desserterig" door het zoet. Zachte brie, milde blauwe kaus en geitenkaas doen het heel goed als dessert. Bie die kazen past honing ook heel goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zelf vind ik harde kazen of "teen"kazen (zoals comté) minder geschikt als dessert, maar smaken verschillen uiteraard. Een traditionele kaasplank bestaat uit harde en zachte kazen, met scherpe of milde smaak. Maar wederom: persoonlijk vind ik de iets zachtere en mildere kazen geschikter als dessert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kaasplankje is een klassiek nagerecht...

tip: serveer diverse kaasjes, en doe er honing bij en gebrande nootjes... heerlijk dessert..

aperitief
koud voorgerecht
soep
warm voorgerecht
groente gerecht
visgerecht
kip gerecht
spoon tussendoor
vlees gerecht
wild gerecht
kaasplankje
warm nagerecht
koud nagerecht
digestief