Wie weet of heeft het recept voor taart te maken met oa droge marie koekjes?

Vroeger maakte een moeder van een vriendin een taart die gemaakt was van marie koekjes en een soort mokka creme. wie oow wie weet hoe deze taart heet en heeft ook nog het recept?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Recept is van:

claudia van riel

Ingrediënten
1 pakje roomboter op kamer temeratuur
2 eieren
100 gram suiker
3 pakken droge maria bisquits (vierkant)
2 tot 3 koude kopjes koffie
cacao
hagelslag

Bereiding
mix de eieren en de suiker goed luchtig
mix de boter zacht
mix de boter en de eiermassa goed door elkaar.
meng er cacao door heen (eigen smaak)
doop de koekjes 1 voor 1 in de koffie. leg bijv. 4 koekjes breed en 6 lang afhankelijk van het aantal mensen en de schaal.
per laag koekjes smeer je een laagje van de creme waarop je vervolgens weer een laag koekjes aan brengt.
je begint met een laag koekjes en eindigt bovenaan met een laag creme
om de taart mooi af te werken breng je ook aan de zijkant een laagje creme aan en kun je de bovenkant en/ of zijkant bestrooien met hagelslag.
zet de taart in de koelkast om wat harder te worden.

Opmerking
de taart is erg machtig, de breedte van 1 koekje per persoon is genoeg afhankelijk van de hoogte natuurlijk.

zorg ervoor dat de koekjes enkele seconden in de koffie hebben gelegen anders worden ze te zacht en lekt het straks uit over de taartschaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koekjestaart.

Meng de boter samen met wat van de bloemsuiker en het zakje vanillesuiker tot een smeuïge massa (voeg de bloemsuiker maar geleidelijk toe). Doe daarna wat afgekoelde koffie onder het mengsel. Je kan er koffie en bloemsuiker bijvoegen tot je de gewenste smaak hebt. Leg nu op een plank 2 rijen van 3 koekjes naast elkaar. Doe hier wat water op met een lepeltje, zodat deze zacht worden. Daarna smeer je er een laag crème au beurre op. Leg terug een laag koekjes, maar dompel deze eerst onder in een kommetje water. Daarna smeer je terug een laag crème au beurre. Zo wissel je af tot je taart de gewenste hoogte heeft en eindig je met een laag crème au beurre. Je kan dan ook de zijkanten afwerken en eventueel de taart versieren met chocolade hagelslag. Voor liefhebbers van rabarberconfituur kan je enkele lagen crème au beurre vervangen door de confituur.