de saus die gebruikt wordt in een garnalen- of kippesalade is geen mayonnaise, hoe wordt ze gemaakt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.8K

Het beste antwoord

Voor een frissere smaak in sausjes of salades neem ik vaak zure room ipv mayonaise en daar gooi ik dan allerlei kruiden door. Vaak laat ik het een uurtje van te voren even uitlekken in een (witte) koffiefilter om het iets dikker te krijgen. HEERLIJK!!!
Voor garnalen wordt inderdaad vaak cocktailsaus gebruikt, maar dat hoeft dus niet altijd. Gewoon zure room met een beetje citroensap en citroenrasp, peper en zout is ook heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Waarschijnlijk bedoel je cocktailsaus. Google eens voor receptjes, het is heel simpel te maken. Overigens is het hoofdbestanddeel van cocktailsaus wel mayonaise (of room).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt ook een deel mayonaise vervangen door yoghurt, heerlijk fris
We hebben eenkeer in een Restaurant gegeten en we hebben garnalensalade besteld en daar deden ze "tartaarsaus" bij het was heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een saus maakt.
Pak gewoon eens een pak witte yoghurt,daar kun je mee varieren.
Het is tien keer gezonder en smaakt net zo goed.

Zo wordt er ook vaak gebruik van gemaakt in restaurants.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Recept van cocktail saus te gebruiken bij garnalen of crab cocktail.

4 el slagroom, 2 dl mayonaise, 2 el tomatenketchup, enkele druppels tabasco, 2 el whisky of cognac, 2 tl. gembersiroop, 4 tl citroensap.

Bereidingswijze

Klop de slagroom niet te stijf en roer het door de mayonaise. Roer er tom. ketchup en tabasco door tot de saus egaal van kleur is. Meng er dan de whisky/cognac, de gembersiroop en de citroensap door. Breng op smaak met weinig zout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij maken altijd een hele simpele maar superlekkere cocktail saus voor bij garnalen: (magere) kwark, mayonaise en ketchup bij elkaar. Op een bedje van sla en je hebt echt een superlekkere cocktail!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een garnalencocktail wordt altijd cocktailsaus gegeven, daar komt ook de naam vandaan. Tegenwoordig is het meestal garnalensalade maar de cocktailsaus is gebleven bij garnalen vooral.
Bij kipsalade wordt meestal een saus met iets mosterd of kerrie gegeven. Ik vind deze zelf het lekkerst;

Snijd augurk, mandarijn en gekookte kip in kleine blokjes.
Meng 1 theel suiker met 2 eetl. mayonaise, 2 theel. mosterd, gehakte peterselie en ½ bekertje zure room.

Meng nu alles door elkaar en zet minstens ½ uur in de koelkast om in te trekken. Hoe langer, hoe beter de smaak in de kip trekt. Voor het opdienen, even doorroeren en nog wat peterselie als garnering erover strooien.
amc
12 jaar geleden
Is wel degelijk mayonaise.. maar verrijkt met worchester sauce en Zéér fijn geraspte gember.. voor de liefhebbers voeg er nog wat Fijngehakte ui, fijngehakte peterselie, fijngehakte kappertjes en bieslook toe.. ipv gember kan men ook zeste van appelsien bijvoegen ( voor de exotische tint van de saus .)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de cocktailsaus die ik altijd maak er zit wel mayo en slagroom in.

Dit zijn de ingrediënten:

1/8 l slagroom, 3 eetlepels slasaus of mayo, 1 eetlepel tomatenketchup of wat tomatenpuree, sap van een citroen, 3 lepels sherry, zout en peper.

Voeg bij de slasaus of mayo voorzichtig citroen en sherry, ketchup, peper en zout. Klop de room bijna stijf en meng ze als laatste door de saus.

Heerlijk bij krab of garnalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik altijd 50% majonaise en 50% creme fraiche (de goedkoopste van AH). Voor een garnalensalade voeg ik whiskey en curry-tomatenketchup toe, voor kip, vooral kerriepoeder en eventueel rozijnen.