in die verpakking van optimel staat er 0% vet en geen suiker aan toegevoegd maar is dat wel echt zo ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (6)

Ja dat is echt ik las et in een voedingstijdschrift
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien optimel dergelijke teksten op de verpakking plaatst mag ze ook geen vet of suiker toevoegen.

Dit wil niet zeggen dat er geen vet of suiker in dat product zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, niet helemaal correct.
Er zit 0 % vet in en dat moet dus ook overeenkomen met de werkelijkheid. Suiker zit er wel in (fructose uit de fruittoevoeging) maar is verder niet (extra) toegevóegd.
Ja, dat is echt zo ; anders mag het er niet opstaan.

Het betekent echter alleen maar dat het gemaakt is van magere melk / afgeroomde melk (er zit dus geen vet (smaak) meer in), en om dat te compenseren gooien ze er fruitextract doorheen. Dat bevat natuurlijk wel degelijk suiker, maar ze hebben er geen extra geraffineerde suiker bij ingegooid. Ook de melk zelf bevat wat suikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is echt zo, en dan zul je je afvragen hoe dat dan toch smaak kan hebben. De suiker die normaal wordt toegevoegd is vervangen voor aspartaam. Dit is een zoetstof die ook smaak toevoegd zonder dat je er dik van wordt. Je moet er alleen niet teveel can nemen want het is kankerverwekkend. Aspartaam zit trouwens in alle light, zero, no sugar producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
dit is niet waar. In optimel zit de zoetstof 'sucralose' en dat is iets anders dan aspartaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey dat ga ik is checken in de AH :P ik heb namelijk een tijd lang voor de grap op al die light producten gelet of er aspartaam in zat en overal zat het in, maar ben wel benieuwd!
paulus811
12 jaar geleden
Ik drink het zelf altijd dus heb mn reactie wel eerst in de koelkast gecheckt. Dat flauwetje minnetje is niet van mij.
Lees de ingredientendeclaratie. Dat wat er wervend voorop staat of in reclame prominent wordt gebracht kan een misleiding zijn.
Bedenk: 'geen suiker toegevoegd', dat betekent dat er voor de 'zoete' smaak toch iets van vruchtensuiker (uit frambozensap, appelsap) of zoetstof in zit. Je krijgt dan weliswaar geen toegevoegd suiker binnen, maar wel vruchtensuiker of zoetstoffen. Vaak is glucose-fructosesiroop toegevoegd, lekker zoet. Dit is geen toegevoegd suiker (=sacharose) maar wel een toegevoegde suikersiroop.
De fabrikant zal de afwezigheid van vet en toegevoegd suiker compenseren met andere ingredienten. De consument moet het toch lekker vinden! Dat kunnen zoetstoffen, smaakstoffen en smaakversterkers zijn. Wil je dat dagelijks binnenkrijgen? Wees kritisch.
In geval van optimel las ik dat optimel per 100 ml. 4 g. suiker bevat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt dat er geen suiker in zit maar dat wil niet zeggen dat er geen andere zoetstof wordt gebruikt (kijk eens bij de e stoffen)