Hoe kun je bananen het beste bewaren?

Wie heeft er ideeën om bananen zo goed en zo lang mogelijk te bewaren? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de diepvries, maar dan worden ze wel bruin en zien ze er niet meer uit. Geen aanrader haha

Het beste antwoord

Tijdens het transport vanaf de oogst worden bananen bewaard bij een constante temperatuur van 13,2° C. Dit is om te voorkomen dat de bananen gaan rijpen.
Dit is dus de beste manier om bananen langer te bewaren, hoewel het natuurlijk lastig is om thuis een constante temperatuur van 13,2° C te creëren.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden zijn bruikbaar geweest. Bedankt!

Andere antwoorden (5)

In de koelkast blijven ze langer vers.

Als je de banenen later eens wilt gebruiken in desserts of in shakes, dan kun je ze ook invriezen.
Haal de schil eraf voor je ze in de vriezer legt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ik dacht eigenlijk onlangs gelezen te hebben dat bananen 'zonaanbidders' zijn die je eigenlijk niet in de koelkast moet bewaren. Invriezen voor gebruik in desserts en shakes is wel een goed idee. Ga ik proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals: vergeet niet de schil eraf te halen voordat je ze invriest!
Amadea
12 jaar geleden
Nee, bananen horen niet in de koelkast!
bananen zijn 1 van de weinige fruitsoorten, die buiten de koelkast bewaard moeten worden, anders worden ze snotterig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, bedankt voor de vlotte reacties iedereen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt waar? hier liggen ze altijd in de koelkast, nooit problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het van mijn groentenboer gehoord en bewaar ze altijd op de fruitschaal, ze blijven dan ongeveer 5 dagen goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik geloof je wel, maar had er nog nooit van gehoord en bewaar het zodoende in de koelkast.
Echter langer dan 5 dagen heb ik ze niet op voorraad, dan zijn ze allang weer op :-)
Niet als tros maar los, anders versterken ze het rijpingsproses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
los, rechtop in fijn droog zilverzand,op een koele droge donkere plek.wel los van elkaar.op deze wijze kun je ook andere fruitsoorten en/of groenten bewaren.geen aardbeien en zulke zachte dingen,maar dat spreekt voor zich.
12 jaar geleden
Het beste kunt u bananen bewaren op kamertemperatuur tot 18° C. Deze gezonde vrucht moet u nooit in de koelkast bewaren want deze is veel te koud om een banaan in te bewaren waardoor de banaan snel bruin en zelfs zwart wordt en dit komt de smaak niet ten goede. Ook bij een lange auto reis moet u nooit een banaan in een koelbox tegen een koel element aanleggen. Ik zelf bewaar tijdens een lange auto reis het fruit altijd in een aparte tas. Een fruitschaal met verschillende soorten fruit waaronder een appel is ook niet geschikt om een banaan op te bewaren. Want vooral appels en tomaten geven bij de rijping de stof etheen af. Etheen zorgt ervoor dat rijpe bananen zeer snel narijpen waardoor ze zeer snel bruin en zwart worden en ze zelfs na 2 dagen al bedorven zijn. Daarom bewaar ik bananen altijd in een aparte fruitschaal op afstand van de appels en tomaten.