Is visfriet ook gezond?

Makreel en paling, haring is gezond dus mijn vraag kibbeling? Vispatat? Ook???

Weet jij het antwoord?

/2500

Over het algemeen is vette vis (makreel en paling) gezonder dan niet-vette vis (witvis waar kibbeling van gemaakt wordt). Maar kibbeling en vispatat worden gefrituurd, wat het vrij ongezond maakt.

In vrijwel alle vis die gepaneerd is en in hete olie gebakken, is de kans groot dat er veel schadelijke stoffen in zitten die ontstaan zijn door de manier van verhitten. Kibbeling staat hier bekend om, helaas is visfrites ongeveer het zelfde. Vis die gekookt / gestoomd is, is wel uitermate gezond.

Mijn antwoord van gisteren was verwijderd omdat ik alleen een link vermeld had. Bij deze dan op de gewenste manier 'mijn' antwoord. Jouw vraag deed me aan onderstaand artikel denken. 'Gefrituurde vis vergroot kans op hartfalen' BAARN - Het regelmatig eten van gebakken of gekookte vis kan de kans op het krijgen van hartfalen bij oudere vrouwen verlagen. Het eten van gefrituurde vis, zelfs in kleine hoeveelheden, lijkt het tegenovergestelde effect te hebben. Onderzoekers van de Amerikaanse Northwestern University bestudeerden het eetgedrag van bijna 85.000 vrouwen na de overgang tussen 1991 en 2008. Hierbij vonden ze dat vrouwen die vijf ker peer week gebakken of gekookte vis (inclusief schaaldieren) eten een 30 procent lagere kans hebben op hartfalen, in vergelijking met de vrouwen die minder dan een keer per maand vis eten. Gezonde vis Eerder onderzoek liet al zien dat de vetzuren in vis, omega-3 vetzuren, het risico op hart- en vaatziekten verkleinen. Dit gebeurt door minder ontstekingen en het verbeteren van de bloeddruk en hart- en bloedvatenfunctie. Het type vis is ook bepalend voor het effect op hartfalen. Donkere vissoorten zoals zalm en makreel verminderen het risico beduidend meer dan tonijn en witvis. Gefrituurde vis Daarnaast bleek uit het onderzoek dat zelfs het een keer per week eten van gefrituurde vis de kans op hartfalen met 48 procent vergroot. "Door het frituren verlies je niet alleen de gunstige voedingsstoffen uit vis, maar voeg je ook nog schadelijke stoffen toe.", legt onderzoeker Donald Lloyd-Jones uit. Deelnemers die vaker gebakken of gekookte vis aten, voelden zich gezonder en jonger dan de frituurliefhebbers. Daarnaast bewogen ze over het algemeen meer, rookten minder en hadden ook minder vaak diabetes, een hoge bloeddruk of hartziekten. Het eten van gefrituurde vis ging vaker samen met een hoge calorie-inname, minder fruit en groente, meer ongezonde verzadigde en transvetten en een hoger BMI. Gezond eetpatroon Lloyd-Jones: ''We hebben laten zien dat vis in verband staat met het voorkomen van hartfalen. Gebakken en gekookte vis blijkt vaak al een onderdeel te zijn van een gezond eetpatroon, maar we zouden de inname nog wel een beetje mogen verhogen.''

Bronnen:
http://www.nu.nl/gezondheid/2523558/gefrit...

Vis die van zichzelf vet is (makreel, haring, tonijn, sardine en dergelijke) bevat onverzadigde vetzuren, die goed voor je zijn. De gebakken vis die jij bedoelt, is witvis - die is mager van zichzelf (dus niet rijk aan gezonde onverzadigde vetzuren), maar wordt vet door het frituren (en dat vet is niet het vet dat bedoeld wordt met 'vette vis'). Je kunt best weleens gebakken vis eten, maar doe het niet te vaak.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100