waarom zit er zoveel groen (blad?) aan een bos peentjes in de supermarkt?

Steeds als ik een bosje worteltjes koop, dan moet ik daar een grote hoeveelheid groen blad vanaf snijden. waarom wordt dat eigenlijk meegeleverd? Is dat soms ook eetbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Wortelen behoren tot de meest heilzame groenten, zowel de wortel als het loof. Dat loof verdwijnt meestal nog op de afvalhoop, maar kan dus ook gegeten worden. Daarbij heeft de volkstuinder als voordeel dat hij het loof meestal direct vers kan gebruiken, op een paar gele bladeren na. Het eigenaardige, vrij stevige tot bijzonder fijne blad kan fijn gesneden gebruikt worden bij de te stoven wortelen en vooral in ongeacht welke soep en iets minder in de koude schotels. Behoorlijk verwarmd (gekookt) past het dan weer bij de meeste groenten. Ik begrijp niet hoe hieraan voedingsdeskundigen met naam en faam achteloos hebben kunnen voorbijgegaan en dit nog steeds zo volhardend doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is voor mensen niet eetbaar, maar sommigen nemen die mee voor het konijn of zoiets dergelijks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je betaalt voor het totaalgewicht! Kassa...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
A. Dat scheelt extra kosten om het groen eraf te snijden.
B. Het is extra gewicht dus extra winst/opbrengst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
behalve de hierboven genoemde redenen blijven de worteltjes ook verser : zij worden uit de grond getrokken, maar kunnen nog voeding, en vooral vocht!! uit de stengels en de bladeren halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De worteltjes blijven langer vers als het groen er nog aan zit. Als het er af gehaald wordt, worden ze al snel slap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit "groen(blad?)" noemt men 'loof'. Dit zit eraan omdat de frisgroene kleur op verheid duidt. Is het loof niet meer frisgroen, dan is de wortel niet meer van de gewenste kwaliteit. Wortelen zijn langer te bewaren zonder loof maar de kwaliteit zal er wel van achteruit gaan.

Het loof wordt overigens wel eens gebruikt in soepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan het groen kan je zien dat je een vers product koopt, want vrijwel iedereen weet als je worteltjes wat langer bewaart, het groen er van, bruin en geel wordt, dus groen loof, betekent een vers product.
Dus laat men het er expres aan zitten, verkoopt beter.