Waarom zijn de 'zoute' chips verpakkingen rood en niet geel zoals in de meeste landen?

In de andere landen is het logischer, zout = geel, ketchup = rood, komkommer = groen,... maar Belgie (en Nederland) heeft andere kleuren.
Waarom niet doen zoals de euro, korte pijn en veranderen die kleuren

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben heel benieuwd in welke landen dat is ?? Zout geel ? Geel is toch van oudsher (minimaal begin jaren 80) kaas / kaas-ui . Komkommerchips ?????? Waar hebben ze die dan ? Groen is ook al meer dan dertig jaar Bolognese.
In Duitsland is het gewoon precies andersom : rood = paprika, blauw = naturel - alleen de Nederlandse chips (!). Maar echt veel verschillende smaken kennen ze hier ook niet. De Duitse chips zijn sowieso niet te eten. En voor de bijpassende drankjes : water met prik = blauw en water zonder prik = rood).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Turkije zijn de zoute chips (naturel in NL en klassiek in TR) ook geel:
http://www.markasemti.com/Uploads/UrunResimleri/bf1bd1b7-250e-4281-910e-aa170c498ce9.jpg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In China is zout ook geel en ik denk, maar niet zeker, in Zweden ook.
En het water (in Belgie) rood = met prik, blauw is naturel hier een link met nog enkele rare smaken:
http://www.bloggen.be/beirre_in_china/archief.php?startdatum=1387753200&stopdatum=1388358000
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben ook benieuwd hoe het zit met Tony's Chocolonely. Rood = melk, blauw = puur. Terwijl bij alle andere chocolademerken het juist andersom is.

Het beste antwoord

Cindy Tervoort van aardappelchipsmerk Lay's (voorheen Smiths) geeft hierop voor Nederland het volgende antwoord:

In het oude papieren archief van Smiths hebben we het grote boek met afbeeldingen van het Smithslogo en de eerste chipszakken. Die geven hét antwoord op het mysterie van de chipszak.

Smiths bracht in 1958 als eerste aardappelchips op de markt. Tervoort: „Voor de verpakking van de ongezouten chips werd de kleur rood met blauwe elementen gekozen, naar de kleuren van het Smithslogo. De huisstijl van Smiths was rood en blauw.

Bij de introductie van de tweede smaak, paprika, heeft Smiths die kleuren aangehouden vanwege de herkenbaarheid. Het accent werd alleen verlegd naar blauw met wat rode elementen." Zo komt de paprikachips aan een blauwe verpakking.

Tervoort heeft wel een vermoeden waarom andere chipsmerken dezelfde kleuren gebruiken voor hun verpakkingen. „Na-apen is een groot woord. Als je marktleider bent, volgen andere merken je voorbeeld."