1. Water aan kip toevoegen is commercieel interessant omdat het leidt tot een hoger gewicht, zodat er meer wordt betaald voor het vlees.

2. Aan kip mag water worden toegevoegd als op de verpakking wordt vermeld dat het geen 'vers' maar een 'bereid kipproduct' is. Voor de Engelse markt gebeurt dit vaak. Het is alleen illegaal als 'bereid' voor 'vers' wordt verkocht. Dat lijkt in Engeland nogal eens te gebeuren met Nederlandse kip. Het is dan ook belangrijk dat vast te kunnen stellen.

3. Het onderzoek van de Consumentenbond is in opdracht van de Bond uitgevoerd door het Rikilt, een onderdeel van de WUR te Wageningen. Om fraude tussen 'verse' en 'bereide' kip aan te tonen, heeft het Rikilt een nieuwe methode ontwikkeld om watertoevoegingen aan kip vast te stellen. Deze nieuwe methode is relevant omdat de geldende Europese onderzoeksmethode niet langer voldoet. Deze methode is gebaseerd op het meten van de verhouding water /dierlijk eiwit. Inmiddels wordt gelijktijdig met water extra eiwit toegevoegd aan het kippenvlees, zodat de bestaande methode op een dwaalspoor wordt gebracht.
Daarom heeft het instituut een methode ontwikkeld voor een nieuw type weefselanalyse waarmee de combinatie van water + gelijktijdige eitwittoevoeging eenduidig kan worden vastgesteld.
Deze nieuwe Rikilt-methode is gevalideerd in een laboratoriumsituatie waarin is vastgesteld dat de methode consistente resultaten oplevert. De validatie wordt ondersteund door de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht.

4. Bij de uitvoering van de opdracht ontdekten de Rikilt-onderzoekers afwijkingen van de laboratoriumvalidatie. De slachtprocessen in slachthuizen wijken af van laboratoriumomstandigheden en verklaren mogelijk de afwijkingen in de gevonden resultaten.

5. De onderzoekers zien in de afwijking reden om te veronderstellen dat de methode nadere validatie behoeft voor slachthuizen en zelfs voor verschillende typen slachtlijnen.
Zij achten het niet onwaarschijnlijk dat de geconstateerde weefselbeschadigingen die ook kunnen duiden op watertoevoeging, in dit geval te maken hebben met de ruwere behandeling van het kippenvlees in het slachthuis en verwerkingsproces dan in de rustige en kleinschalige laboratoriumsituatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat gebeurt ook met gewoon vlees daardoor wordt het zwaarder en betaal je meer.
12 jaar geleden
ja, dat klopt dat dat gebeurt. op die manier kan men op een hele goedkope manier de filet voller en zwaarder maken.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
je koopt op die manier water, en betaalt er de (kiloknaller) prijs voor.