Hoe maak ik op een luchtige, leuke manier duidelijk dat ik geen alcohol drink? (zie uitleg)

Ga vanavond op stap met een vriendin, weet nu al dat ik heel vaak moet gaan uitleggen dat ik niet drink.
"Ik ben zo toch ook gezellig" is mijn standaard antwoord, maar heeft iemand anders misschien een leuk idee.
Want ik wordt er soms niet goed van van dat, ach eentje kan toch wel, en alle andere manieren om je over te halen om toch alcohol te drinken. Hoe later op de avond hoe erger dat wordt.
Ik rij natuurlijk, maar zelfs dat doet mensen niet stoppen om je toch te willen laten drinken.
Ben dus eigenlijk op zoek naar een pakkende uitspraak waarop niet verder gezeurt wordt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik vind het zo stom dat je jezelf moet verantwoorden dat je geen alcohol drinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet voldoende om een cola'tje te vragen?
Bv; hun: biertje? Jij: colaatje, lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat dat vaak niet werkt. Vraagt iemand 'wat wil je drinken'en je zegt dan cola, dan wordt je verbaasd aangekeken, drink je niet? Wijntje misschien?
Nee dank je ik ben zo ook wel gezellig, o maar eentje kan toch wel....... en zo gaat dat dan vaak nog even door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de vraag: drink je niet, wijntje misschien. Volstaat volgens mij gewoon het herhalen.
Niet de afwijkende bestelling, maar gemiep over geen alcohol leid tot zeuren.
Volgens mij spelen hier 2 dingen.
1. Volgens veel mensen is alcohol smaakloos. Er zijn zoveel smaken drankjes dat "niet lusten" moeilijk staande gehouden kan worden. Dot argument(voor veel mensen als zeuren opgevat) leid tot (terug) zeuren.
2. Je hebt trek in een colatje. Niet omdat er geen alcohol in zit. Maar omdat je daar trek in hebt. Bij communicatie trainingen wordt herbenoeming ook wel: de grammofoonplaat genoemd. Gewoon je bestelling herhalen. Stellen ze toch vragen? De juiste reden is: omdat je er trek in hebt, en niet een hoop gemiep over alcoholvrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, gewoon blijven herhalen en vooral niet jezelf gaan verdedigen of smoesjes verzinnen. Jij drinkt niet, dat is jouw keus en dat is prima! Geen wijntje? Nee ik wil cola.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd dat mensen het vreemd vinden als iemand geen alcohol drinkt, aangezien 20% van de Nederlanders nooit alcohol drinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vreemd als je rijdt dus de bob bent dat ze je aan de drank willen ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik nogsteeds vreemd vind: dat er zo ge-emmerd wordt over "geen alcohol". bestel iets lekkers, al dan niet met alcohol. dat mag geen probleem zijn. als ik iets ander opgedrongen krijg dan ik vraag reageer ik ook niet met een hele redenatie waarom ik die keuze heb gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het onbegrijpelijk dat je je moet verantwoorden omdat je geen alcohol drinkt. Als we het hier over een paar opgeschoten tieners hebben die net hebben bedacht dat alcohol drinken stoer is, en er sprake is van wat "peer pressure", dan begrijp ik het nog enigszins (maar keur het nog niet eens goed).
Nu hebben we het echt over volwassenen?? Waar bemoeien ze zich mee, en wat denken ze wel niet, om even te bepalen wat jij moet drinken!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je bent als je uit gaat, of dit nu uit eten is of wanneer je op een verjaardag zit, of in de stad bent, toch altijd een uitzondering als je niet drinkt.
Het wordt vooral later op de avond erger, als je 'mede stappers' al flink gedronken hebben.
Gister kwam er een jongen naar me toe, die even naar mijn flesje kwam kijken , was een flesje jus d'orange, "Moest even kijken" zei hij, "dacht wat een onbekend flesje, maar het is gewoon jus d'orange, ik dacht dat het een nieuwe mix was .....:)" Heb gisteravond maar 2 keer hoeven te herhalen dat ik niet wilde drinken, dus dat viel reuze mee...:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon van 36 drinkt ook geen alcohol. Vindt ie gewoon niet lekker. Hij bestelt koffie, thee of jus.
Het heeft een tijdje geduurd, maar uiteindelijk weet iedereen (uit zijn omgeving dan) dat hij niet drinkt. Punt. Hij verantwoordt zich ook niet. Moet ook niet nodig zijn vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het eigenlijk een beetje vreemd. Ik drink nooit, mijn vrienden weten dit en zeggen automatisch al; colaatje?. Ik denk dat dit een doodnormaal respect hoort te zijn in een vriendschap. Maar jezelf moeten verantwoorden vind ik echt belachelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tis wel een beetje saai ga dan niet uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oscarbonade: als jij alleen lol kunt hebben _met_ alcohol zou ik maar eens hulp gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat ook niet om bekende maar juist mensen die je niet of niet zo goed kent

Het beste antwoord

Als ik alcohol drink maak ik ruzie, aan jou de keuze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha is een leuke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En soms nog waar ook bij sommige mensen :)
Dank voor het +je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker een + je

Andere antwoorden (31)

Vanavond niet schat, ik heb hoofdpijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Leuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee want dan geef je niet duidelijk en eerlijk aan wat je wilt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is op zoek naar een passende luchtige uitspraak. Het gebeurt vaker en als die vriendin het dan nog niet snapt
Ik heb hetzelfde..op ern of andere manier willen mensen zich er niet bij neerleggen..ik zeg meestal gewoon nee maar wat je kan zeggen is dat je de specifieke alcohol smaak echt goor vindt;) en daarbij moet je rijden;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk van de gekke dat we uit pure fantsoen wat op een nette manier willen antwoorden. Ik vind het eigenlijk onfatsoenlijk dat zij maar doorzeuren. Nee is nee, dat moet toch duidelijk zijn?
Gewoon, "ik drink niet. Nee dank je."
Doe ik al heel mijn leven en intussen weten de mensen dat nu wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga waarschijnlijk te weinig uit om dat voor mij al als vanzelfsprekend te laten zijn.
Aponi
12 jaar geleden
Ik ga echt zelden uit maar ik zeg het ook altijd zo. Gewoon, ik drink niet of ik drink geen alcohol. Geef mij maar een frisje. Wordt altijd meteen geaccepteerd.
"Vandaag niet"
"Nah, ik moet nog rijden"
"Drink jij maar voor twee"
"Moet morgenochtend vroeg op"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je voor "Drink jij maar voor 2!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd + "drink jij maar voor 2"
Net als obelix: ik ben als kind in de ketel gevallen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol+
Zeg dat je BOB heet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet morgenochtend vroeg werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat je van de blauwe knoop bent. Dat doe ik tenminste altijd en dan houden ze op met zeuren.
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Nee, dat dan weer niet. Ik bén ook helemaal niet van de blauwe knoop maar drink gewoon bijna nooit alcohol en wil daar geen gezeur over. Dat lukt met dit antwoord aardig goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ echter vragen jongeren dan niet aan je "wat is dat de blauwe knoop? " ....want dat heb ik vaak.
zondag
12 jaar geleden
Ja soms en dan zeg ik dat dat een club is die mensen aanmoedigt geen alcohol te drinken. En dat is dan genoeg uitleg.
Als het echte vrienden zijn laten ze je met rust in je keuze, jij maakt uit wat je drinkt. Zeg gewoon eerlijk dat je geen alcohol drinkt en dat je daar graag wat begrip voor wilt hebben, als je het vaak genoeg zegt vragen ze het ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg altijd dat ik van alcohol niet leuker wordt, integendeel.

Overigens geldt dat voor de meeste mensen, maar dat weet je pas als je zelf niet drinkt.

Dat je mee zou moeten drinken komt volgens mij omdat ze zichzelf minder schuldig voelen over hun gedrag als iedereen meedoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet het luchtig zijn? Om hen niet voor het hoofd te stoten. Als men jou (al dan niet grappend) na 2 afwijzingen toch probeert over te halen, stoten ze jou oor het hoofd (immers, ze lijken je antwoord niet te accepteren). Ik denk zelf dat je best op je strepen mag staan. Dat doe ik ook altijd.. omdat ik niet goed tegen alcohol kan. ik kondig altijd van tevoren aan dat ik het bij 1 biertje hou,.. meestal houdt men dan op met zeuren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk hoor, maar ja ben een avondje uit, doe dat niet zo vaak en wil het gezellig houden.
Ik zit liever nuchter in mijn eigen auto vanavond, dan aangeschoten in een ziekenwagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Topper Ed +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + waard
'Des te minder ik drink, des te meer is er voor jou!'

Ikzelf ben moslim, als je dat zegt, houdt de discussie ook op :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in een lollige bui bent, kun je ook nog zeggen dat je thuis al flink ingedronken hebt en nu niet meer hoeft. Maar verder zou ik het gewoon serieus houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- sorry maar alcohol is slecht voor de lijn!
- ik wil het gezellig houden vanavond!

Toegevoegd na 2 minuten:
- ik zit aan de antibiotica
- je hebt al een mega kater van de dag ervoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dank je! Ik lig vanavond liever in bed dan in het mortuarium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar is dat toch he, alsof het niet gezellig kan zijn als je geen alcohol drinkt. Prima als men het wel drinkt hoor maar even prima als men het niet drinkt, om welke reden dan ook.

Ik zeg gewoon altijd: ik lust geen alcohol.
Soms zegt men dan: maar er zijn verschillende smaken drankjes.
Dan zeg ik weer, ja maar ik lust de alcohol die erin zit niet. Ik vind het gewoon niet lekker.
En dan hoor ik verder niks meer.
En drink ik gewoon wat ik wel lekker vind :)

Fijne avond :-))
12 jaar geleden
Ik zeg gewoon: ik drink geen alcohol.
Als mensen dan gaan zeuren, pech voor die mensen, ik trek me er niets van aan. Als ze steeds meer gaan zeuren, is dat alleen maar een goeie reden voor je om het niet te doen - jij blijft tenminste leuk en gaat mensen niet aan hun kop zeuren...
Als ze je willen trakteren, prima: 'Doe mij een cola' (of wat dan ook), en verder geen gedonder.
De boodschap domweg zonder variantie herhalen werkt soms het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dank je mijn vader is alcoholist, hahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet bepaald een 'luchtige opmerking', maar dan heb je ze wel in een klap stil, is te gebruiken als je het echt spuugzat bent.
"Ik ben allergisch voor alcohol... Als ik dat drink dan gebeuren er rare dingen in mijn hoofd"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een + je
Gewoon vriendelijk zeggen dat je niet drinkt, die enkele zeurpiet die er over doorgaat,niet meer op reageren.Het zegt meer over die persoon als over jou,je hoeft je toch tegenover anderen niet te verantwoorden dat je niet drinkt??En nee, gezelligheid is niet afhankelijk van alcohol
Ik heb heel veel respect voor mensen die niet drinken!
Dus lamaar zeuren,dat houdt vanzelf wel op
12 jaar geleden
Door te stoppen met je te verdedigen.
Jij wil geen alcohol drinken, en dat hoef je in principe maar een keer te zeggen, dan is de mededeling gedaan.

Blijven ze het herhalen, dan zou je nog even kunnen nagaan of ze het gehoord hebben, er nog batterijtjes in het gehoortoestel zitten, op die fiets.

Maar weet je zo dus, dat de mededeling is overgekomen, dan is er gewoon wat anders aan de hand.
Het heeft totaal geen zin, om je mededeling te herhalen. Dat is saai en wekt irritatie op. Ze kunnen daarom zelfs doorgaan met het te vragen, niet om jou iets aan te bieden, maar omdat het leuk is om jou te stangen.

Pak het dus anders aan, en bestempel zo'n herhaald verzoek tot een leuk nieuw gespreksonderwerp.
En dan ligt de wereld weer voor je open.

Ik probeer wat, maar dit komt uit mijn eigen geest, dus ze zijn niet echt geschikt, maar voor het idee:
"Goh, zit de gezelligheid in de drank zelf, dan?"
"Hoe is bij jou de behoefte ontstaan om mensen iets op te dringen? Het gaat hier toch om de gezelligheid?"
"Als ik jouw aanbod afwijs, krijg ik dan het geld?"

Laat je fantasie dan maar lekker de loop!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag aan "de ander": Ben jij dan echt ZO saai zonder alcohol? Ik word dat juist MET alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scherp :-)
ondanks dat alcohol "sociaal geaccepteerd" is, valt het ook onder de harddrugs, waarom ik nu vriendelijk meerdere malen duidelijk moet maken waarom ik niet drink snap ik niet... ik weiger dat te drinken en dat doe ik ook als iemand me cocaine/heroine/speed aanbiedt..

als je het bovenstaande uit je hooft leert kom je in 95% van de gevallen goed weg, buiten dat om leer je mensen wat ze tot zich nemen, en dat aandringen hetzelfde is of het nu bier of iets anders is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik drink meestal ook niet, en wat ik altijd doen is antwoord geven op een totaal andere vraag. het is een beetje mijn vorm van humor want, ik doe het bij alles. me vriendinnen lachen er daarna altijd om.

de truc is om iets heel anders te antwoorden, voor hun beseffen wat je hebt gezegd, is de vraag al overgewaaid ;)

bijv. :
heey, waarom drink jij niet?
ik val meer op mannen met blauwe ogen;)

wil jij geen drankje?
mosselen zijn echt vies!
*verdergaan met waar je mee bezig was*

beetje raar, maar je word er wel creatief en melig van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel: je zegt gewoon dat je de smaak van alcohol niet lekker vindt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn wel meer mensen die geen alcohol lusten, en daar wordt niet moeilijk over gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat je bang bent voor katten en dat je liever geen kater wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL!
wacht maar af!!!!
van pure cola (of wat je dan ook drinkt) ga ik echt wel gek doen. mijn lever trekt het namelijk niet maar ik ben zo vreselijk eigenwijs om het gewoon wel te drinken tegen beter weten in.

of... als ik niets zeg over je alcoholische versnapering, zeg jij dan niets over mijn frisje?

ik heb wel zin in een drankje maar dan ben jij je taxi kwijt.

is het echt heel erg als ik zeg dat ik het gewoon niet lekker vindt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat jij echt niet hoeft uit te leggen aan een ander dat jij geen alcohol wilt.
Met een duidelijke nee, dank je zou je al voldoende geantwoord hebben.
Het wordt een tijd dat mensen elkaar gewoon in hun waarde laten. Het is toch harstikke goed dat je geen alcohol drinkt omdat je er niet van houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ik heb dat ook altijd, ik zeg dat ik gewoon op de andere let, dus dat die nu lekker helemala lam kunnen gaan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat je vroeger in een ketel met bier ben gevallen en wel 36 keer eruit moest om te plassen. Dat je dat niet nog een keer wilt meemaken.