Hoe valt het te verklaren dat kinderen soms zoveel moeite hebben met het eten van groenten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb de groente van mn moeder wel altijd lekker gevonden.
die van mn vader niet.
komt door de manier van koken, mn moeder is surinaams mn vader nederlands.
nederlanders maken groente vaak smaakloos in een pannetje met water en zout :s
niet beledigend bedoelt.

Het beste antwoord

Je zegt er niet specifiel een leeftijd bij.
Baby's hebben inderdaad onderontwikkeld smaakvermogen, kinderen van oudere leeftijden niet. Het is vaak maar net hoeveel drama er om gemaakt word door de ouders. Eten de ouders ook gewoon groenten en maken ze er niet zo'n groot probleem van als het kind het niet wil eten, dan zal het kind in het vervolg het wel willen proberen.

Gaan de ouders heel moeilijk doen, straffen e.d. geen toetje etc, dan krijgt een kind weerstand en wilt het helemaal geen groentes meer eten (krijgt een hekel aan groenten omdat het MOET, en kinderen (ik ook een beetje :P)zijn allergisch voor moeten ;)

Kinderen mee laten helpen met koken.
Eten dat ze zelf gekookt hebben eten ze natuurlijk liever en eerder op dan eten dat papa of mama voorschotelt ;)

Vaak is het ook een grote fout van ouders om kinderen eerst andere dingen te laten proeven die zoeter zijn. Zoals pannekoeken, of patat, etc. Het beste moet je al die dingen gewoon weg laten en eerst beginnen met groenten. Maak het leuk, maak een gezichtje van het eten, wortel de mond, (of sperzieboon) en doe niet moeilijk als hij of zij het niet wilt eten.

Ik blijf er trouwens bij dat ouders het voorbeeld zijn.
Als jouw kind je rauwe worteltjes ziet eten overdag, zal het automatisch vragen of het ook een stukje mag (komkommer, augurk etc, kan ook natuurlijk), zo komt het al jong in aanraking met groenten. Je kunt dan ook vragen: '' vind je dit lekker? Zullen we ze in de pan koken voor vanavond'?

Toegevoegd na 1 minuut:
onderontwikkeld moet uiteraard; meer ontwikkeld zijn :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is puur een luxeprobleem en verwennerij. Ze krijgen vaak andere dingen die lekkerder zijn (koekjes, snoepjes etc.) en vinden daardoor groenten niet meer lekker. Vervolgens kijken ouders daar raar van op... Geef je kind eens ongelijk, die begrijpt niet dat groenten eten verstandig is, die gaat voor lekker.

Elk ondervoed kindje in Afrika vindt groenten heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo? Groenten zijn toch veel lekkerder dan koekjes en snoepjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet de gedachtengang van een gemiddeld kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Jonge) kinderen schijnen niet eens zo enorme zoetekauwen te zijn als dat we altijd dachten (inclusief ikzelf) http://www.afslankacademie.nl/page/2907/wat-we-nog-niet-wisten-over-de-smaak-van-kinderen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dan ook, het overgrote deel van de kinderen eet liever een koekje dan een wortel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duimpjes omlaag, dat snap ik niet hoor. Niks mis met dit antwoord, ik sta er volledig achter. En ja mijn kinderen gruwelen van courgette, wortel en champignons, en ja ik geef ook een koekje mee naar school en laat hun meegenieten aan de overvloed van traktaties op school, de verwennerijen van opa en oma, niet te vergeten de kapper en de winkel. Het is bijna niet te voorkomen. Dus duim omhoog van mij.
De smaakpapillen zijn nog niet volledig ontwikkeld. Of beter gezegd, nog niet uitontwikkeld, want een kind heeft meer smaakpapillen dan een volwassenen. De smaken zijn intenser en heftiger voor een kind.

Bijna geen enkel kind lust spruiten. Maar zijn ze ouder, dan lusten ze het vaak opeens wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In spruiten zit een vleugje zwavel, net als vis. Las ik in een boekje van Midas Dekkers. Kinderen proeven dat, maar vele andere groenten zouden eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Broccoli, spruitjes, prei, witlof, venkel..........

De meeste kinderen hebben geen voorkeur voor deze groenten. Dit komt omdat deze groenten doorgaans wat bitter smaken, of zoals venkel een opvallende smaak hebben. Waarom kinderen zo fel reageren op deze groenten heeft een oorzaak: ze hebben meer smaakpapillen dan volwassenen. De smaakpapillen van kleine kinderen liggen ook verspreid over hun hele mond en keel, bij volwassenen liggen deze nog enkel op de tong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijven aanbieden betekent immers wennen. Anders lust een kind geen breed scala aan gevarieerd eten op latere leeftijd.
kinderen houden van nature van zoet, omdat moedermelk zoet is. Groenten zijn niet zoet en die smaak moet je leren eten. En dat stuk is opvoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat veel groentesoorten eigenlijk gewoon niet bijzonder lekker zijn. Ik ben al heel lang volwassen en ik houd ook niet zo van groente. Aan goede aardappels en een lekker stuk vlees zit veel meer smaak. Maar omdat groenten gezond heten te zijn eet ik ze wel, maar ook niet meer dan strikt noodzakelijk. Maar om een kind ervan te overtuigen dat het voor zijn gezondheid groente moet eten is wat lastiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De truc is dan om met kruiden en specerijen te werken, maar dat zal een kind ook niet snel waarderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de mijne iig niet toen ze klein waren (nu inmiddels gelukkig wel) en je zult het gedeelte van de Nederlanders dat traditioneel kookt ook niet zo snel aan de kruiden en specerijen krijgen.
zoet en vet, dat lust bijna iedereen "automatisch".

Dat stamt voor een deel uit vroegere tijden (heel vroeger) toen we nog tijden hadden met weinig te eten.

Dan was het belangrijk zo VEEL mogelijk calorieen naar binnen te krijgen, dus "vet" vinden we lekker (dat is de ultieme caloriebom met "zoet" op een goede tweede plaatst).

En helaas, nu hebben we eten zat maar bijna iedereen vind gebakken aardappelen of frites VEEL lekkerder dan gekookte en yoghurt met een smaakje (en suiker) beter dan een bakje magere yoghurt met niks.

Groente zijn belangrijk voor vitamines en vezels. Dat is NU heel belangrijk maar vroeger kregen we toch wel veel vezels binnen. En groenten smaken niet zoet en vet, dat moet je dus leren eten (en sommige leren het nooit)
amigo
12 jaar geleden
Smaak moet ontwikkeld worden. Jammer genoeg koken steeds minder moeders zelf voor hun baby-peuter. Daardoor krijgen ze veel kant en klare potjes. Qua vitaminen en voedingswaarde is daar niets mis mee, maar er zit een vlakke smaak aan. Daardoor ontwikkelen ze hun smaak niet. Groente heeft een specifieke smaak en dat moet aangeleerd worden. Hoe je het klaarmaakt en serveert maakt ook verschil. Als je alles onder een dikke laag appelmoes verstopt eten ze het wel maar weten ze dan nog wat ze proeven of eten...
Peuters en kleuters hebben vaak een fase dat ze ineens niets meer lusten of willen proeven. Dit heeft vaak te maken met hun eigen ik ontdekken. Ze ontdekken dat ze een individu zijn en nee kunnen zeggen. Het heeft vaak weinig met het eten zelf te maken. Het is belangrijk om het eten aan te blijven bieden en ook om nieuwe smaken te introduceren. Als ze hun groente niet warm willen eten kun je het rauw aanbieden. Groenten als paprika, wortels, bloemkool en bleekselderij lenen zich hier prima voor. Eventueel met een dipje gemaakt van yoghurt, een beetje mayonaise en wat ketchup of kruiden.